Spike in school dropout and child marriage predicted

19 Jul 2020

Spike in school dropout and child marriage predicted

বিদ্যালয় থেকে ঝড়ে পড়া ও বাল্য বিবাহের বেড়ে যাওয়ার পূর্বাভাস 

We cannot lose our hard-earned successes

আমরা আমাদের কষ্টার্জিত সাফল্যগুলি হারাতে পারি না

As a number of national and international reports have revealed, the impacts of Covid-19 on primary and secondary level students in Bangladesh (and in many other countries of the world) will be massive as school dropout rate could increase due to the prolonged school closure, which may eventually lead to an increase in child marriage and child labour. A recent Save the Children report put Bangladesh among 28 countries where children are at moderate or high risk of dropping out of school while "girls are at increased exposure to gender-based violence and risk of child marriage." 

বেশ কয়েকটি জাতীয় এবং আন্তর্জাতিক প্রতিবেদনে প্রকাশিত হয়েছে যে,  কোভিড -১৯ এর প্রভাব  এ দীর্ঘমেয়াদী স্কুল বন্ধের কারণে বাংলাদেশে প্রাথমিক ও মাধ্যমিক স্তরের শিক্ষার্থীদের (এবং বিশ্বের অন্যান্য অনেক দেশে) স্কুল থেকে ঝরে পরার হার ব্যাপক বাড়তে পারে যা  দিনশেষে বাল্য বিবাহ এবং শিশুশ্রম বাড়িয়ে তুলতে পারে। সেভ দ্য চিলড্রেনের একটি প্রতিবেদনে বাংলাদেশকে ২৮ টি দেশের মধ্যে উল্লেখ করা হয়েছে যেখানে শিশুরা স্কুল ছাড়ার মধ্যম বা উচ্চ ঝুঁকিতে রয়েছে এবং "মেয়েদের বিরুদ্ধে  লিঙ্গ-ভিত্তিক সহিংসতা এবং বাল্যবিবাহের ঝুঁকি বাড়ছে।"

According to the Directorate of Primary Education (DPE), the dropout rate in primary education was 49.3 percent in 2008, which came down to 17.9 percent last year. It is, therefore, concerning to learn that all the successes attained in recent years by the government and non-government organisations to check the dropout rate may be lost due to the impact of the pandemic. Sadly, an increase in child marriage is already visible across the country. According to Manusher Jonno Foundation, 462 girls were victims of child marriage in June this year while the number was 170 in May. The reasons for the increase, as described by the NGO, included a lack of monitoring by local government authorities amid the pandemic, closure of schools, social insecurity, poverty, etc. Several other surveys conducted by the government and non-government organisations also painted a bleak picture of the possible dropout rate, child marriage and child labour.

প্রাথমিক শিক্ষা অধিদপ্তর (ডিপিই) অনুযায়ী, ২০০৮ সালে প্রাথমিক শিক্ষায় ঝরে পড়ার হার ছিল ৪৯.৩ শতাংশ, যা গত বছর ১৭.৯  শতাংশে নেমেছে। সুতরাং, এটি দেখতে হবে যে সাম্প্রতিক বছরগুলিতে সরকারী ও বেসরকারী সংস্থাগুলি ঝড়ে পড়ার হার কমিয়ে রাখার সমস্ত সাফল্য মহামারীটির প্রভাবের কারণে হারিয়ে যেতে পারে। দুঃখের বিষয়, বাল্য বিবাহের বৃদ্ধি ইতোমধ্যে সারা দেশে দৃশ্যমান। মানুষের জন্য ফাউন্ডেশনের মতে, চলতি বছরের জুনে ৪৬২ জন মেয়ে বাল্যবিবাহের শিকার হয়েছিল এবং মে মাসে এই সংখ্যা ছিল ১৭০। এনজিও কর্তৃক বর্ণিত হিসাবে এই বৃদ্ধির কারণগুলির মধ্যে  ছিলো মহামারী, স্কুল বন্ধ, সামাজিক নিরাপত্তাহীনতা, দারিদ্র্য ইত্যাদির মধ্যে স্থানীয় সরকার কর্তৃপক্ষের তদারকি না করা ইত্যাদি ।  সরকারী ও বেসরকারী সংস্থাগুলি দ্বারা পরিচালিত আরও বেশ কয়েকটি জরিপও  সম্ভাব্য ঝরে পড়ার হার, বাল্য বিবাহ এবং শিশুশ্রমের একটি নির্মম চিত্র তুলে ধরেছিলো।

While it is good to know that the government is aware of the situation since its "Covid-19 Response Plan for Education Sector" also warned of such consequences, the measures it has taken as of now to minimise school dropout is not at all satisfactory–the televised lessons given by the government are inaccessible to a large percentage of students while its stipend programmes are also not operating smoothly. The allocation for education in the latest budget has also disappointed us as it failed to address the needs of the time.

যদিও এটা জেনে রাখা ভাল যে, সরকার "শিক্ষাব্যবস্থার কোভিড -১৯ প্রতিক্রিয়া পরিকল্পনা" যেহেতু পরিস্থিতি সম্পর্কে অবহিত রয়েছে কেননা এই জাতীয় পরিণতি সম্পর্কে তারা সতর্কও করেছিল, কিন্তু স্কুল হতে ঝড়ে পড়া হ্রাস করতে এখন  পর্যন্ত যে ব্যবস্থা গ্রহণ করেছে তা মোটেও সন্তোষজনক নয়- সরকার প্রদত্ত টেলিভিশন পাঠগুলি বিপুল শতাংশ শিক্ষার্থীর কাছে সহজ লভ্য নয় এবং এর উপবৃত্তি কার্যক্রমগুলিও সুচারুভাবে পরিচালিত হচ্ছে না। সাম্প্রতিক বাজেটে শিক্ষার জন্য বরাদ্দও আমাদের হতাশ করেছে কারণ এটি সময়ের প্রয়োজনগুলি সমাধান করতে ব্যর্থ হয়েছে।

Needless to say, checking the school dropout and child marriage rates is a massive task for the government and some immediate measures, including building awareness on the issue, strengthening monitoring and ensuring uninterrupted stipend programmes and school feeding programmes are needed to manage the situation.

বলাই বাহুল্য, স্কুল ছেড়ে যাওয়া এবং বাল্যবিবাহের হার কমিয়ে আনা সরকারের পক্ষে একটি বিশাল কাজ এবং পরিস্থিতি সামলানোর জন্য এই ইস্যু সম্পর্কে সচেতনতা বৃদ্ধি,, তদারকি জোরদার করা এবং নিরবচ্ছিন্ন উপবৃত্তি প্রোগ্রাম এবং স্কুল ফিডিং প্রোগ্রামগুলি নিশ্চিত করা সহ কয়েকটি তাত্ক্ষণিক ব্যবস্থা প্রয়োজন।

The government's Covid-19 response plan also includes tracking and bringing children back to school to prevent dropout, which should be rigorously implemented. Besides, the government can start home-schooling the disadvantaged students through feature phones to put a brake on dropout and child marriage rates in the vulnerable communities. 

সরকারের কোভিড -১৯ প্রতিক্রিয়া পরিকল্পনায় ঝড়ে পড়া  প্রতিরোধে শিশুদের অনুসরণ এবং স্কুলে ফিরিয়ে আনাও অন্তর্ভুক্ত রয়েছে, যা কঠোরভাবে প্রয়োগ করা উচিত। এছাড়াও, সরকার ঝুঁকিপূর্ণ সম্প্রদায়ের মধ্যে ঝরে পড়া এবং বাল্য বিবাহের হার কমাতে ফিচার ফোনের মাধ্যমে সুবিধাবঞ্চিত শিক্ষার্থীদের ঘরে বসে পাঠদান শুরু করতে পারে।

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now

Comment with facebook