ডেইলি স্টার এডিটোরিয়াল অনুবাদঃ২৮/০৪/২০২০

28 Jul 2020

Worsening woes of waterlogging
জলাবদ্ধতার  ক্রমশ দুর্দশা

City corporations should be given the sole responsibility of the drainage system
একমাত্র সিটি কর্পোরেশনগুলিকে নিষ্কাশন ব্যবস্থার দায়িত্ব দেওয়া উচিত


Following the recent incessant downpour last week, much of the capital remained submerged and people had to walk in waist-deep water in many areas. In a recent report published in this daily, Transparency International Bangladesh (TIB) pointed out that the lack of coordination among the responsible government organisations—Dhaka South City Corporation (DSCC), Dhaka North City Corporation (DNCC) and Dhaka Water Supply and Sewerage Authority (Wasa)—their unhealthy competition and the practice of blaming each other, are the main factors behind the lack of any headway in solving the city's waterlogging problem. It has been suggested that the government hand over the drainage management system to the two city corporations because according to the law, Wasa is responsible for the construction and maintenance of major drainage systems while the city corporations are to look after the connecting lines.

গত সপ্তাহে অবিরাম বৃষ্টিপাতের পরে, রাজধানীর বেশিরভাগ অংশ তলিয়ে গেছে এবং বহু অঞ্চলে মানুষকে কোমর গভীর জলে হাঁটতে হয়েছিল। এই দৈনিকে প্রকাশিত সাম্প্রতিক একটি প্রতিবেদনে ট্রান্সপারেন্সি ইন্টারন্যাশনাল বাংলাদেশ (টিআইবি) সরকারী সংস্থাগুলির মধ্যে সমন্বয়ের অভাবকে দায়ী করেছে।  ঢাকা দক্ষিণ সিটি কর্পোরেশন (ডিএসসিসি), ঢাকা উত্তর সিটি কর্পোরেশন (ডিএনসিসি) এবং ঢাকা জল সরবরাহ ও নিষ্কাশন কর্তৃপক্ষ (ওয়াসা)  এর অস্বাস্থ্যকর প্রতিযোগিতা এবং একে অপরকে দোষ দেওয়ার চর্চা, শহরের জলাবদ্ধতা সমস্যা সমাধানে কোনও অগ্রগতির অভাবের পিছনে মূল কারণ। সরকারকে  দুটি সিটি কর্পোরেশনকে নিষ্কাশন ব্যবস্থাপনার হস্তান্তর করার পরামর্শ দেওয়া হয়েছে কারণ আইন অনুসারে, ওয়াসা বড় নিষ্কাশন ব্যবস্থা নির্মাণ ও রক্ষণাবেক্ষণের জন্য দায়বদ্ধ অপরদিকে সিটি  কর্পোরেশনগুলি পানি সংযোগের লাইনগুলো  দেখাশোনা করার জন্য নিয়োজিত। 

We are concerned as experts fear that this year's flood is going to be one of the worst the country has experienced in recent memory and might last for quite a long time. In Dhaka, Wasa looks after 385 kilometres of drainage system along with 26 canals, a total of 74 kilometres in length, and 10 kilometres of box culverts; whereas the city corporations are responsible for 2,500 kilometres of the drainage system. Due to the legal complexities that exist, the concerned bodies tend to evade their responsibilities when the situation escalates. Earlier, Wasa failed to solve waterlogging problems and also claimed to have cleaned 20 out of the 26 canals under its maintenance. When in reality, TIB's research found that the canals were not cleared but clogged with heavy solid waste instead. It is Wasa's responsibility to inspect drains and canals at least twice a month. If this had been done, how could the canals be clogged?

আমরা চিন্তিত এই জন্য যে ,বিশেষজ্ঞরা আশঙ্কা করছেন যে এই বছরের বন্যা দেশটি সাম্প্রতিক সময়ের মধ্যে  সবচেয়ে খারাপ হতে চলেছে এবং এটি সম্ভবত দীর্ঘ সময়ের জন্য স্থায়ী হতে পারে। ঢাকায়, ওয়াসা  ২৬ টি খাল যার মোট দৈর্ঘ্য মোট ৭৪৮  কিলোমিটার দৈর্ঘ্য এবং দশ কিলোমিটার বক্স কালভার্ট সহ ৩৮৫ কিলোমিটার নিষ্কাশন ব্যবস্থা দেখাশোনা করে; যেখানে  সিটি কর্পোরেশনগুলি ২৫০০ কিলোমিটারের নিষ্কাশন ব্যাবস্থার জন্য দায়ি। যে আইনী জটিলতা রয়েছে তার কারণে, পরিস্থিতি যখন খারাপ হয়ে  যায় তখন সংশ্লিষ্ট সংস্থা তাদের দায়িত্ব থেকে বিরত থাকে। এর আগে, ওয়াসা জলাবদ্ধতার সমস্যা সমাধানে ব্যর্থ হয়েছে এবং তার রক্ষণাবেক্ষণাধীন ২৬ টি খালের মধ্যে ২০ টি পরিষ্কার করার দাবি করেছে। বাস্তবে টিআইবির গবেষণায় দেখা গেছে যে খালগুলি সাফ করা হয়নি তার পরিবর্তে ভারী কঠিন বর্জ্য দ্বারা আটকে রয়েছে। মাসে কমপক্ষে দু'বার ড্রেন এবং খাল পরিদর্শন করা ওয়াসার দায়িত্ব। যদি এটি করা হয়ে থাকে, তাহলে খালগুলি কীভাবে আটকে থাকে?

Therefore, we too agree that it is necessary to amend the Act and hand over the responsibility of the drainage management to a particular body—the city corporations, as they represent the public. Despite the annual spending of thousands of crores of Taka of taxpayers' money in projects to improve the drainage system in Dhaka, the problems that cause waterlogging have not been solved. In fact, the situation seems to be worsening with time, making it nearly impossible for the people to move around in their city. A thorough and integrated approach needs to be undertaken immediately to address the severity of waterlogging so that it can ease the suffering of the people.

অতএব, আমরাও একমত যে আইনটি সংশোধন করা এবং নিষ্কাশন ব্যাবস্থা  পরিচালনার দায়িত্ব একটি নির্দিষ্ট সংস্থা- সিটি কর্পোরেশনগুলিকে, কেননা  তারা জনগণের প্রতিনিধিত্ব করে, হস্তান্তর করা প্রয়োজন। নিষ্কাশন ব্যবস্থার উন্নয়নের জন্য প্রকল্পগুলিতে করদাতাদের অর্থের কয়েক হাজার কোটি টাকা বার্ষিক ব্যয় হওয়া সত্ত্বেও জলাবদ্ধতা সৃষ্টির সমস্যাগুলির সমাধান হয়নি। প্রকৃতপক্ষে, পরিস্থিতি সময়ের সাথে আরও খারাপ হচ্ছে বলে মনে হচ্ছে, জনগণের  শহরে চলাফেরা প্রায় অসম্ভব করে দিচ্ছে। জলাবদ্ধতার তীব্রতা মোকাবেলায় অবিলম্বে একটি নিখুঁত ও সংহত পদ্ধতির উদ্যোগ নেওয়া দরকার যাতে এটি মানুষের দুর্ভোগ লাঘব করতে পারে।

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now

Comment with facebook