ডেইলি স্টার এডিটোরিয়াল অনুবাদঃ২৬/০৭/২০২০

26 Jul 2020

Ensure affordable internet for students, teachers
শিক্ষার্থী, শিক্ষকদের জন্য সাশ্রয়ী মূল্যের ইন্টারনেট নিশ্চিত করুন
Reduce the education divide

শিক্ষায় বিভাজন হ্রাস করুন


It is concerning that many students and teachers across the country are finding it hard to bear the cost of online classes because of the high internet charges. Around four crore students in the country, from primary to university level, have been affected due to the pandemic since all educational institutions were closed on March 17 to contain the spread of Covid-19. Although many institutions have introduced online classes to make up for the loss of learning, a vast majority of students cannot afford the high internet charges.
এটি ভাববার বিষয় যে, ইন্টারনেটের চার্জ বেশি থাকায় সারাদেশে অনেক শিক্ষার্থী এবং শিক্ষক এর অনলাইন ক্লাসের ব্যয় বহন করতে অসুবিধে হচ্ছে। কোভিড -১৯ এর বিস্তার রক্ষার জন্য ১৭ ই মার্চ সমস্ত শিক্ষাপ্রতিষ্ঠান বন্ধ থাকায় দেশে প্রায় চার কোটি শিক্ষার্থী মহামারীর কারনে ক্ষতিগ্রস্থ  হয়েছে।  যদিও অনেক প্রতিষ্ঠান শিক্ষার ক্ষতি পুষিয়ে নেয়ার জন্য অনলাইন ক্লাস চালু করেছে, তবে বেশিরভাগ শিক্ষার্থীই উচ্চ ইন্টারনেটের চার্জ বহন করতে সক্ষম না।



The high cost of a broadband connection and the necessary equipment, such as a router, needed for online classes, have added to the burden of parents who are struggling to meet the regular household expenditure. The same is true for teachers as paying the internet bill every month with their meagre salary has become very difficult for many of them. The cost of mobile operators' data plans are even higher than the cost of broadband connections. And for many students living in the remote rural areas, online education remains completely inaccessible because of poverty, poor internet connectivity and a lack of necessary equipment.


ব্রডব্যান্ড সংযোগের উচ্চ ব্যয় এবং অনলাইন ক্লাসগুলির জন্য রাউটারের মতো প্রয়োজনীয় সরঞ্জামগুলি নিয়মিত গৃহস্থালী ব্যয় মেটাতে লড়াই করা পিতামাতার বোঝা আরও বাড়িয়ে তুলেছে। শিক্ষকদের ক্ষেত্রেও একই কথা, প্রতি মাসে তাদের স্বল্প বেতনের সাথে ইন্টারনেটের বিল পরিশোধ করা তাদের অনেকের পক্ষে খুব কঠিন হয়ে পড়েছে। মোবাইল অপারেটরগুলির ডেটা প্ল্যানগুলির ব্যয় ব্রডব্যান্ড সংযোগের ব্যয়ের চেয়েও বেশি। এবং প্রত্যন্ত গ্রামাঞ্চলে বসবাসকারী অনেক শিক্ষার্থীর জন্য দারিদ্র্য, ইন্টারনেটের দুর্বল সংযোগ এবং প্রয়োজনীয় সরঞ্জামের অভাবে অনলাইন শিক্ষা সম্পূর্ণভাবে সহজলভ্য নয়।


Although the issue of the digital divide created during this pandemic has been discussed in the media and various other forums, we are yet to see any comprehensive plan from the government to address the problem and ensure that online education is accessible to all students at every corner of the country. Questions have also been raised about the lack of preparations of our public universities in holding online classes and reaching students from disadvantaged backgrounds.   Public and private universities have been calling for affordable mobile internet packages for their students for a long time. And the UGC has also urged the government to introduce free internet packages for university students to enable them to access online education. We hope to see a positive development in this regard soon. It is good to know that Shahjalal University of Science and Technology have already signed an agreement with a telecom operator to provide affordable internet packages for its students. We hope other universities will also take such steps.


যদিও এই মহামারী চলাকালীন নির্মিত ডিজিটাল বিভাজনের বিষয়টি গণমাধ্যম এবং অন্যান্য বিভিন্ন ফোরামে আলোচিত হয়েছে, তবুও আমরা সমস্যাটি সমাধানের জন্য এবং অনলাইন শিক্ষা প্রতিটি কোণে সকল শিক্ষার্থীর সহজ প্রাপ্যতা নিশ্চিত করতে  সরকারের কাছ থেকে কোনও বিস্তৃত পরিকল্পনা দেখতে পাইনি । অনলাইন ক্লাস নেয়া এবং তা  সুবিধাবঞ্চিত শিক্ষার্থীদের কাছে পৌঁছাতে আমাদের পাবলিক বিশ্ববিদ্যালয়গুলির প্রস্তুতির অভাব নিয়েও প্রশ্ন উত্থাপিত হয়েছে। সরকারী এবং বেসরকারী বিশ্ববিদ্যালয়গুলি দীর্ঘদিন ধরে তাদের শিক্ষার্থীদের জন্য সাশ্রয়ী মূল্যের মোবাইল ইন্টারনেট প্যাকেজগুলির জন্য আহ্বান জানিয়ে আসছে। এবং ইউজিসি বিশ্ববিদ্যালয় শিক্ষার্থীদের অনলাইন শিক্ষার সুযোগ পাওয়ার জন্য বিনামূল্যে ইন্টারনেট প্যাকেজ চালু করার জন্য সরকারের প্রতি আহ্বান জানিয়েছে। আমরা শীঘ্রই এই বিষয়ে একটি ইতিবাচক  উদ্যোগ দেখতে পাবো বলে আশা করি। এটা জেনে রাখা ভাল যে শাহজালাল বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিশ্ববিদ্যালয় ইতিমধ্যে একটি টেলিকম অপারেটরের সাথে তার শিক্ষার্থীদের জন্য সাশ্রয়ী মূল্যের ইন্টারনেট প্যাকেজ সরবরাহের জন্য চুক্তি সই করেছে। আমরা আশা করি অন্যান্য বিশ্ববিদ্যালয়গুলিও এ জাতীয় পদক্ষেপ নেবে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now

Comment with facebook