ডেইলি স্টার এডিটোরিয়াল অনুবাদঃ২০/০৭/২০২০

20 Jul 2020

Cyclone affected people living in shelters for two months!

দুই মাস ধরে আশ্রয়কেন্দ্রে বসবাস করছে ঘূর্ণিঝড় ক্ষতিগ্রস্থরা!

Rehabilitate them until the embankment is repaired

বাঁধটি মেরামত না করা পর্যন্ত তাদের পুনর্বাসন করুন


It is unfortunate that nearly two months after cyclone Amphan hit the country's coastal regions, many families in Khulna's Koyra upazila still could not return home because their homes and croplands remain inundated. Reportedly, the embankment along the Kopotakkho river broke at several points due to the impact of Amphan on May 20, washing away homes and belongings of thousands of people of the upazila. As the water did not recede later, the upazila authorities built temporary earthen dykes, known as ring dams, inside the embankment to save themselves from waterlogging. What happened as a result was that hundreds of people whose homestead, agricultural land and fish enclosures fell outside the ring dams became homeless and jobless, as those still remain under water.  


দুর্ভাগ্যজনক যে ঘূর্ণিঝড় আম্ফান দেশের উপকূলীয় অঞ্চলে আঘাত হানার প্রায় দু'মাস পরেও খুলনার কয়রা উপজেলার অনেক পরিবার এখনও বাড়ি ফিরতে পারেনি কারণ তাদের বাড়িঘর ও ফসলি জমি ডুবে রয়েছে। জানা গেছে, ২০ মে আমফানের প্রভাবের কারণে ভাসিয়ে নিয়ে যায়। পরে পানি কমতে না থাকায় উপজেলা কর্তৃপক্ষ জলাবদ্ধতা থেকে বাঁচার জন্য বেড়িবাঁধের অভ্যন্তরে রিং বাঁধ নামে পরিচিত অস্থায়ী মাটির ডাইকগুলি তৈরি করে। ফলস্বরূপ যা ঘটেছিল তা হল যে শত শত লোকের বাড়িঘর, কৃষিজমি এবং মাছের ঘেরগুলি রিং বাঁধের বাইরে পড়েছিল যার কারণে তারা এখনও গৃহহীন ও বেকার হয়ে পড়েছে, কারণ এখনও তারা পানির নীচে রয়েছেন।

At present, over 150 families are living in the two cyclone shelters of the upazila. According to the Koyra upazila administration, over 1.5 lakh people in the upazila were affected by Amphan while 36,000 houses were partially and completely destroyed, 3,000 hectares of cropland damaged and 4,000 hectares of fishing enclosures submerged.


বর্তমানে উপজেলার দুটি ঘূর্ণিঝড় আশ্রয়ে দেড় শতাধিক পরিবার বসবাস করছেন। কয়রা উপজেলা প্রশাসনের মতে, উপজেলার আমফান দ্বারা দেড় লক্ষাধিক মানুষ ক্ষতিগ্রস্থ হয়েছে এবং ৩৬,০০০ বাড়ি আংশিক ও সম্পূর্ণ ধ্বংস হয়েছে, ৩,০০০ হেক্টর ফসলি জমি ক্ষতিগ্রস্থ হয়েছে এবং ৪,০০০ হেক্টর মাছের ঘের ডুবে গেছে।

Now the immediate task for the government would be to rehabilitate the families living in the cyclone shelters, which will reduce their sufferings to some extent. Also important is to provide them with cash and food assistance regularly until they can return home. But what is most important is to take immediate measures to reduce the waterlogging created in the villages. While it is good to know that the government has taken some projects to build sustainable embankments in the coastal areas, the reality is that these projects will take years to complete.


সরকারের তাত্ক্ষণিক কাজ হ'ল ঘূর্ণিঝড় আশ্রয়কেন্দ্রগুলিতে বসবাসকারী পরিবারগুলিকে পুনর্বাসিত করা, যা তাদের ভোগান্তি কিছুটা কমিয়ে দেবে। এছাড়াও জরুরী যে তাদের নিজ বাড়িতে ফিরে না আসা পর্যন্ত নিয়মিত নগদ এবং খাদ্য সহায়তা সরবরাহ করা। তবে সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ বিষয়টি হচ্ছে গ্রামে জলাবদ্ধতা হ্রাস করার জন্য অবিলম্বে ব্যবস্থা গ্রহণ করা। যদিও এটি জেনে রাখা ভাল যে উপকূলীয় অঞ্চলে টেকসই বাঁধ তৈরির জন্য সরকার কিছু প্রকল্প নিয়েছে, তবে বাস্তবতা হচ্ছে এই প্রকল্পগুলি শেষ হতে কয়েক বছর সময় লাগবে।


Therefore, the question is, where will these homeless people live until the work of the embankment is complete? Have the authorities considered taking any temporary measures to repair the embankment and drain out the water from inside the embankment? Was building the ring dams a good idea which saved some people's homes and land while leaving many others in distress? These are some of the issues the authorities concerned should ponder and then take measures that are people-friendly and sustainable.

সুতরাং, প্রশ্নটি হচ্ছে, বেড়িবাঁধের কাজ শেষ না হওয়া পর্যন্ত এই গৃহহীন মানুষরা কোথায় বাস করবেন? বেড়িবাঁধ মেরামত করার জন্য এবং বেড়িবাঁধের ভেতর থেকে পানি বের করার জন্য কর্তৃপক্ষ কোনও সাময়িক ব্যবস্থা গ্রহণের কথা বিবেচনা করেছেন? রিং ড্যামগুলি তৈরি করা কি একটি ভাল ধারণা যা কিছু লোকের বাড়িঘর এবং জমি সংরক্ষণ করেছিল এবং অনেককে সঙ্কটে ফেলেছিল? এগুলি কর্তৃপক্ষের বিবেচনা করা উচিত এবং তারপরে জনবান্ধব এবং টেকসই এমন ব্যবস্থা গ্রহণ করা উচিত।

 

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now

Comment with facebook