12 Mar 2020

Rupnagar’s inferno

রূপনগরের নরক

We are shocked that a fire that broke out in Rupnagar slum in the city's Mirpur area on Wednesday morning has destroyed at least 200 shanties, leaving hundreds of its residents homeless. The fire also spread to a nearby six-storey building which was doused later. Thankfully, no lives were lost in the incident. Frequent fires occurring at the city's slums just go to show our lack of awareness, among other things, and the time it takes for the fire service to douse the fire brings to the fore how ill-prepared the authorities are in handling such incidents.  

আমরা মর্মাহত যে, বুধবার সকালে নগরীর মিরপুর এলাকায় রূপনগর বস্তিতে আগুনে কমপক্ষে ২০০ খুপরি ধ্বংস হয়েছে এবং এর শত শত বাসিন্দা গৃহহীন হয়েছেন। আগুনটি আশেপাশের ছয়তলা ভবনেও ছড়িয়ে পড়ে যা পরে নিয়ন্ত্রণে আনা হয়। সৌভাগ্যক্রমে, ঘটনায় কোনও প্রাণহানি হয়নি। নগরীর বস্তিগুলিতে প্রায়শই আগুন লাগার ঘটনা অন্যান্য বিষয়ের পাশাপাশি আমাদের সচেতনতার অভাব প্রদর্শন করে, এবং আগুন নিয়ন্ত্রণে আনতে ফায়ার সার্ভিসের যে সময় লেগেছে তা সামনে আনে যে, কর্তৃপক্ষ এ জাতীয় ঘটনাগুলি মোকাবেলা করতে কতটা প্রস্তুত রয়েছে।

In many previous fire incidents in the city, one of the main reasons of delay in controlling the fire has been the lack of natural water sources like ponds or canals in the respective areas. The situation was the same this time as fire-fighters struggled to bring water to douse the fire. Since scarcity of water has always been and will always be an issue in this congested city, shouldn't the fire service have the required preparation for that? Also, the narrow roads and lanes being a constant reality in Dhaka, shouldn't they procure the necessary equipment to navigate through these areas?

শহরে আগুন লাগার আগের অনেক ঘটনায় আগুন নিয়ন্ত্রণে বিলম্বের অন্যতম প্রধান কারণ ছিল সংশ্লিষ্ট অঞ্চলে পুকুর বা খালের মতো প্রাকৃতিক জলের উৎস না পাওয়া। এবারও পরিস্থিতি একই ছিল, দমকলকর্মীদের আগুন নেভানোর জন্য পানি আনতে অনেক কষ্ট করতে হয়েছে। যেহেতু পানির অভাব বরাবরই এই ঘনবসতিপূর্ণ নগরীতে সমস্যা এবং সর্বদা সমস্যা হয়ে থাকবে, তাই ফায়ার সার্ভিসের কি এটির জন্য প্রয়োজনীয় প্রস্তুতি নেওয়া উচিত নয়? এছাড়াও, ঢাকার সরু রাস্তা এবং গলিগুলি একটি ধ্রুব বাস্তবতা, তাদের কি এই অঞ্চলগুলিতে চলাচল করার জন্য প্রয়োজনীয় সরঞ্জাম সংগ্রহ করা উচিত নয়?

Sometimes when there is a fire in a slum, we are told that the exact reason behind it couldn't be ascertained. And in cases where the reasons are identified—where fire either originates from a faulty electric line or a leaked gas pipe—no corrective steps are taken. The committees formed to ascertain the reasons hardly come up with any conclusive answer, as the incidents go into oblivion with time.

কখনও কখনও বস্তিতে আগুন লাগলে আমাদের বলা হয় যে এর পিছনের সঠিক কারণটি সনাক্ত করা যায়নি। এবং যেসব ক্ষেত্রে কারণগুলি চিহ্নিত করা হয়েছে – সেক্ষেত্রে দেখা যায় ত্রুটিযুক্ত বৈদ্যুতিক লাইন থেকে আগুনের উদ্ভব হয় বা কোনও ফুটা হত্তয়া গ্যাস পাইপ রয়েছে - কোনও সংশোধনমূলক পদক্ষেপ নেওয়া হয় না। ঘটনাগুলি সময়ের সাথে সাথে বিস্মৃত হওয়ার কারণে কারণগুলি নির্ধারণের জন্য গঠিত কমিটিগুলি খুব কমই কোনও চূড়ান্ত উত্তর নিয়ে আসে।

This time, we hope the reasons for the Rupnagar fire would be identified soon and acted upon, and those affected by it will be rehabilitated immediately by the government. Also, the government should come up with a functional housing policy for the low-income people in the city so that they do not have to face the dangers of living in slums, fearing for their lives as they go to sleep every night.

এবার, আমরা আশা করি রূপনগরের অগ্নিকাণ্ডের কারণগুলি শীঘ্রই চিহ্নিত করা হবে এবং তার উপর আইন প্রয়োগ করা হবে এবং এর দ্বারা ক্ষতিগ্রস্থদের সরকার অতি দ্রুত পুনর্বাসন করবে। এছাড়াও, নগরীর স্বল্প আয়ের লোকদের জন্য সরকারের উচিত একটি কার্যনির্বাহী আবাসন নীতিমালা নিয়ে আসা, যাতে তারা বস্তিতে বাস করার ঝুঁকির মুখোমুখি না হয় এবং প্রতি রাতে জীবনের আশঙ্কায় নিয়ে ঘুমোতে যেতে না হয়।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now