11 Mar 2020

Forkan’s extraordinary example

ফোরকানের অসাধারণ দৃষ্টান্ত

That one can in one's own way, small or big, be helpful to fellow beings, has been very eloquently demonstrated by Mohammad Forkan Ali. Here is an autorickshaw owner of Gazipur who does the most exemplary job of giving free rides to the poor and helpless and the physically challenged in his own autorickshaw bought with money borrowed from a cousin. He serves poor patients and victims of road accidents by carrying them to various hospitals from their homes and from the various accident location. And he travels long distances often to reach an accident site or a hospital.

একজন মানুষ যে নিজের মত করে- ছোট বা বড় পর্যায়ে, অন্যান্য মানুষের জন্য সহায়ক হতে পারে, তা মোহাম্মদ ফোরকান আলী খুব স্পষ্টভাবে প্রদর্শন করেছেন। গাজীপুরের একজন অটোরিকশা মালিক, যিনি চাচাতো ভাইয়ের কাছ থেকে টাকা ঋণ নিয়ে কেনা অটোরিকশায়, দরিদ্র ও অসহায়কে এবং শারীরিক প্রতিবন্ধীদের বিনামূল্যে যাতায়াতের সুযোগ দেয়ার মত সবচেয়ে অনুকরণীয় কাজটি করেছেন। তিনি দরিদ্র রোগীদের এবং সড়ক দুর্ঘটনার শিকার ব্যক্তিদের তাদের বাড়িঘর এবং বিভিন্ন দুর্ঘটনার স্থান থেকে বিভিন্ন হাসপাতালে নিয়ে যান। এবং প্রায়শই তিনি দুর্ঘটনার স্থান বা হাসপাতালে পৌঁছতে দীর্ঘ দূরত্বে ভ্রমণ করেন।

Forkan was inspired to serve the needy after his own return from the jaws of death. Forkan has proved too that kindness has no correlation with affluence, privilege or one's social standing. It has to do with the feeling of empathy for others.

ফোরকান মৃত্যুর কবল থেকে ফিরে আসার পরে অভাবীদের সেবা করার জন্য অনুপ্রাণিত হয়েছিলেন। ফোরকান আরও প্রমাণ করেছেন যে সমৃদ্ধি, অধিকার বা কারও সামাজিক অবস্থানের সাথে দয়ার কোনও সম্পর্ক নেই। এটি অন্যদের প্রতি সহানুভূতির বোধের সাথে সম্পর্কযুক্ত।

When government healthcare has become a costly affair and ambulance service comes at a cost, Forkan's outstretched hands to the needy should be a lesson for the rich and the affluent to replicate his example. It doesn't have to be big or ostentatious, and such charitable acts can begin at home. If more people come up with such idea of helping the physically challenged in every locality, that might ameliorate the distress of many of the less fortunate in the society. By doing for others Forkan has practically demonstrated Cicero's wise words, "Not for ourselves alone are we born".We need more of such heroes in society.

যখন সরকারী স্বাস্থ্যসেবা ব্যয়বহুল বিষয় হয়ে দাঁড়িয়েছে এবং অ্যাম্বুল্যান্স পরিষেবা ব্যয়বহুল হয়ে উঠেছে, তখন ফোরকানের অভাবগ্রস্তদের দিকে হাত বাড়িয়ে দেওয়া ধনী ও স্বচ্ছল ব্যক্তিদের উচিত এর অনুরূপ কাজ করা। এটি বড় বা আড়ম্বরপূর্ণ হতে হবে না এবং এ জাতীয় দাতব্য কাজগুলি ঘরে বসে শুরু হতে পারে। যদি আরও মানুষ, প্রতিটি অঞ্চলে শারীরিক প্রতিবন্ধীদের সহায়তা করার জন্য এই জাতীয় ধারণা নিয়ে আস, তবে এটি সমাজে দূর্ভাগ্যবান অনেকের দুর্দশাকে প্রশমিত করতে পারে। অন্যের জন্য কাজ করে ফোরকান সিসিরোর জ্ঞানমূলক কথাকে -"আমরা কেবল নিজেদের জন্যই জন্মগ্রহণ করি না", বাস্তবে প্রমাণিত করেছেন। আমাদের সমাজে এই জাতীয় বীরদের আরও বেশি প্রয়োজন।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now