09 Mar 2020

We need more research to develop the SME sector

এসএমই খাতটির বিকাশের জন্য আমাদের আরও গবেষণা প্রয়োজন

There is no denying the fact that in order for our small and medium enterprise (SME) sector to fully flourish, more research needs to be done on demand, production, and marketing of SME products. Our Prime Minister has rightly stressed this urgent need while addressing a programme in the capital recently. While the PM asked researchers to find solutions to meet the demand for raw materials of SME products, she also directed them to ensure that these are supplied locally. Another important factor highlighted by her was that products should be made taking into account the demand of the buyers.

আমাদের ক্ষুদ্র ও মাঝারি উদ্যোগের (এসএমই) খাতটি পুরোপুরি সমৃদ্ধ হওয়ার জন্য, এসএমই পণ্যগুলির চাহিদা, উৎপাদন এবং বিপণনের বিষয়ে আরও গবেষণা করা দরকার, এই বিষয়টি অস্বীকার করার কোনও কারণ নেই। আমাদের প্রধানমন্ত্রী সম্প্রতি রাজধানীতে একটি অনুষ্ঠানে ভাষণ দেওয়ার সময় এই জরুরি প্রয়োজনটিকে যথাযথভাবে জোর দিয়েছিলেন। প্রধানমন্ত্রী এসএমই পণ্যগুলির কাঁচামালের চাহিদা মেটাতে গবেষকদের সমাধান অনুসন্ধান করতে বলেন,এবং এগুলি স্থানীয়ভাবে সরবরাহ নিশ্চিত করার জন্য তিনি তাদের নির্দেশও দিয়েছিলেন। আরেকটি গুরুত্বপূর্ণ বিষয় তিনি উল্লেখ্য করছেন যে, ক্রেতাদের চাহিদা বিবেচনায় নিয়ে পণ্যগুলি উৎপন্ন করা উচিত।

Although small and medium enterprises have the potential to create numerous jobs and increase contributions to the gross domestic product (GDP), the contribution of the sector to our economy is still negligible, a recent study conducted by the International Cooperation Organisation for Small and Medium Enterprises in Asia, Japan, has found. The contribution of SMEs to the GDP is only 20.25 percent in Bangladesh, whereas it stands at 80 percent in India and 60 percent in China. Some of the key reasons why the sector has not developed properly are: scarcity of fiscal incentives, management problems, access to finance and bureaucracy. Another study done by the World Bank Group and the Policy Research Institute of Bangladesh last year found that access to finance for SMEs is limited in Bangladesh, compared to the average in South Asia.

যদিও ক্ষুদ্র ও মাঝারি উদ্যোগে অসংখ্য কর্মসংস্থান সৃষ্টি এবং মোট দেশজ উৎপাদনে (জিডিপি) অবদান বাড়ানোর সম্ভাবনা রয়েছে, তবুও আমাদের অর্থনীতিতে এই খাতের অবদান এখনও নগণ্য, জাপান, এশিয়াতে ক্ষুদ্র ও মাঝারি উদ্যোগের আন্তর্জাতিক সহযোগিতা সংস্থা দ্বারা পরিচালিত একটি সাম্প্রতিক গবেষণায় এ তথ্য পেয়েছে। জিডিপিতে এসএমইগুলির অবদান বাংলাদেশে মাত্র ২০.২৫ শতাংশ, যেখানে ভারতে এটি ৮০ শতাংশ এবং চীনে ৬০ শতাংশ। এই খাতটি সঠিকভাবে বিকাশ না করার মূল কারণগুলির মধ্যে কয়েকটি হ'ল: আর্থিক সংস্থাগুলির ঘাটতি, পরিচালনার সমস্যা, অর্থায়নে প্রবেশ এবং আমলাতন্ত্র। বিশ্বব্যাংক গ্রুপ এবং বাংলাদেশের পলিসি রিসার্চ ইনস্টিটিউট এর গত বছর করা আরেকটি গবেষণায় দেখা গেছে যে, দক্ষিণ এশিয়ার গড়ের তুলনায় এসএমইদের জন্য অর্থের যোগান বাংলাদেশে সীমিত।

Since the barriers for SMEs to grow here have already been identified, it is now time for the government to address these issues and give the sector a boost. Although the sector currently accounts for 35.49 percent of the total employment in Bangladesh, if developed properly, the sector will surely have the capacity to create job opportunities for a large section of our unemployed youth. To that end, we need to take proper policy initiatives, including increased research, in this sector.

যেহেতু এখানে এসএমইগুলির বৃদ্ধিতে বাধাগুলি ইতিমধ্যে চিহ্নিত করা হয়েছে, এখন সরকারের পক্ষ থেকে এই বিষয়গুলি মোকাবেলা করা এবং এই খাতকে উৎসাহ দেওয়া উচিত। যদিও বর্তমানে এই খাতটি বাংলাদেশের মোট কর্মসংস্থানের ৩৫.৪৯ শতাংশ, সঠিকভাবে বিকশিত হলে, এই খাতটি অবশ্যই আমাদের বেকার যুবকদের একটি বৃহৎ অংশের জন্য কর্মের সুযোগ তৈরি করার সক্ষমতা রাখবে। সে লক্ষ্যে আমাদের এ খাতে গবেষণা বৃদ্ধি করা সহ নীতিগত উদ্যোগ গ্রহণ করা দরকার।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now