04 Mar 2020

Will they heed it?

তারা কি তা শুনবে?

We commend Prime Minister Sheikh Hasina for her prudent directives to her cabinet colleagues, saying that they should build houses for the homeless instead of indiscriminately setting up Bangabandhu's murals to commemorate "Mujib Borsho"—the birth centenary of Bangabandhu.

প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনাকে তার মন্ত্রিপরিষদের সহকর্মীদের বুদ্ধিদীপ্ত নির্দেশনা দেয়ার জন্য আমরা তাঁর প্রশংসা করছি, তিনি বলেন, "মুজিব বর্ষ" - বঙ্গবন্ধুর জন্মশতবার্ষিকী উপলক্ষে বঙ্গবন্ধুর ম্যুরালগুলি নির্বিচারে স্থাপনের পরিবর্তে তাদের গৃহহীনদের জন্য ঘর তৈরি করা উচিত।

The sentiment behind the remark is a reflection of the vision of Bangabandhu in developing a nation where poverty and hunger would not exist and every citizen would have the basic needs of food, clothing and shelter guaranteed. But another reason why the PM made this remark was in reaction to excesses done in the name of observing "Mujib Borsho". For instance, she expressed her displeasure at a recent reception for the Education Minister where students were seen holding cutouts of Bangabandhu's face.

এই মন্তব্যের মনোভাব হলো একটি জাতির উন্নয়নে বঙ্গবন্ধুর দৃষ্টিভঙ্গির প্রতিচ্ছবি, যেখানে দারিদ্র্য ও ক্ষুধার অস্তিত্ব থাকবে না এবং প্রতিটি নাগরিকের খাবার, পোশাক এবং আশ্রয়ের নিশ্চয়তাসহ অন্যান্য মৌলিক চাহিদার যোগান থাকবে। তবে প্রধানমন্ত্রী এই মন্তব্যটি করার আরেকটি কারণ "মুজিব বর্ষ" উদযাপনের নামে করা বাড়াবাড়ির প্রতিক্রিয়া জানানো। উদাহরণস্বরূপ, শিক্ষামন্ত্রীর সাম্প্রতিক সংবর্ধনা অনুষ্ঠানে তিনি তার অসন্তুষ্টি প্রকাশ করেছিলেন, যেখানে শিক্ষার্থীদের বঙ্গবন্ধুর মুখের কাটআউট ধরে থাকতে দেখা গেছে।

According to a report in this daily, 13 ministries, divisions and offices have sought an additional Tk 512 crore for organising celebration programmes. The government, in the national budget for the 2019-2020 fiscal year, had allocated Tk 100 crore for the celebration of "Mujib Borsho", with an additional Tk 50 crore to the cabinet division for the same purpose. Therefore, it is understandable that the PM would have reservations regarding additional funds and has asked the cabinet division not to allocate such funds unless necessary.

এই দৈনিকের একটি প্রতিবেদন অনুসারে, ১৩ টি মন্ত্রণালয়, বিভাগ ও অফিস উদযাপন কর্মসূচী আয়োজনের জন্য অতিরিক্ত ৫১২ কোটি টাকা চেয়েছে। ২০১২-২০২০ অর্থবছরের জাতীয় বাজেটে সরকার একই উদ্দেশ্যে মন্ত্রিপরিষদ বিভাগকে অতিরিক্ত ৫০ কোটি টাকা দিয়ে "মুজিব বর্ষ" উদযাপনের জন্য মোট ১০০ কোটি টাকা বরাদ্দ করেছিল। সুতরাং, এটি বোধগম্য যে প্রধানমন্ত্রীর অতিরিক্ত তহবিল থাকবে এবং মন্ত্রিপরিষদ বিভাগকে অনুরোধ করেছেন যে প্রয়োজন না হলে এ জাতীয় তহবিল বরাদ্দ না করতে।

The PM's statement is thus a very timely and important message, urging the respective departments to initiate programmes that are notable. In other words, she wants these programmes to be beneficial for the people. The message also perhaps alludes to the sometimes excessive and unnecessary activities that some within her government and in the private sector engage in.

প্রধানমন্ত্রীর বক্তব্য একটি অত্যন্ত সময়োপযোগী এবং গুরুত্বপূর্ণ বার্তা, যা সংশ্লিষ্ট বিভাগগুলিকে উল্লেখযোগ্য প্রোগ্রামগুলি শুরু করার আহ্বান জানিয়েছে। অন্য কথায়, তিনি চান এই প্রোগ্রামগুলি মানুষের জন্য উপকারী হোক। বার্তাটি সম্ভবত তাঁর সরকার এবং বেসরকারী খাতের কিছু লোকের মাঝে অতিরিক্ত ও অপ্রয়োজনীয় ক্রিয়াকলাপের প্রতি ইঙ্গিত দেয়।

In fact, we have seen many such instances in which overenthusiasm to please the ruling elite has done the opposite of elevating Bangabandhu, which is certainly something that must be shunned. We hope the concerned people, whether they belong to the government or not, will be more restrained and sensible in their show of admiration and respect for the Father of the Nation. The birth centenary of Bangabandhu is certainly an occasion to celebrate—but in a dignified, sincere way.

প্রকৃতপক্ষে, আমরা এরকম অনেক উদাহরণ দেখেছি যেগুলিতে ক্ষমতাসীন অভিজাতদের সন্তুষ্ট করার জন্য অতিরিক্ত উৎসাহ বঙ্গবন্ধুকে উন্নীত করার বিপরীত করেছে, যা অবশ্যই এড়িয়ে চলা উচিত। আমরা আশা করি সংশ্লিষ্ট জনগণ, তারা সরকারের অন্তর্ভুক্ত থাকুক বা না থাকুক, জাতির পিতার প্রতি তাদের প্রশংসা ও শ্রদ্ধা প্রদর্শনে আরও সংযত ও বুদ্ধিমান হবেন। বঙ্গবন্ধুর জন্মশতবর্ষ অবশ্যই একটি উদযাপিত অনুষ্ঠান — তবে সম্মানজনক, আন্তরিকভাবে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now