03 Mar 2020

Air pollution has reached choking levels

বায়ু দূষণ দম বন্ধ পর্যায়ে পৌঁছে গেছে

The poor quality of air has been a pressing concern from the beginning of this month, when the High Court directed the public administration secretary to deploy five executive magistrates within a month under the Department of Environment (DoE) to take necessary measures in tackling air and environmental pollution across the country. What is shocking is the degree to which our air remains polluted. We get a picture of this from the 2019 World Air Quality Report released recently. According to it, Bangladesh has emerged as the country with the worst particulate matter (2.5) pollution in the world, followed by Pakistan, Mongolia, Afghanistan and India.   

এ মাসের শুরু থেকেই বাতাসের নিম্নমান জরুরী উদ্বেগজনক বিষয় হিসেবে দেখা দিয়েছে, সারা দেশে বায়ু ও পরিবেশ দূষণ মোকাবেলার জন্য, হাই কোর্ট জনপ্রশাসন সচিবকে পরিবেশ অধিদফতরের (ডিওই) অধীনে এক মাসের মধ্যে পাঁচজন নির্বাহী ম্যাজিস্ট্রেট মোতায়েন করার নির্দেশ দিয়েছিল। উদ্বেগজনক বিষয় হলো আমাদের বায়ু কতটা দূষিত থাকে, সম্প্রতি প্রকাশিত ওয়ার্ল্ড এয়ার কোয়ালিটি রিপোর্ট, ২০১৯ থেকে আমরা এর একটি চিত্র পাই। এর মতে, বাংলাদেশ বিশ্বের সবচেয়ে খারাপ পার্টিকুলেট ম্যাটার (২.৫) দূষিত দেশ হিসাবে আত্মপ্রকাশ করেছে, এরপর রয়েছে পাকিস্তান, মঙ্গোলিয়া, আফগানিস্তান এবং ভারত।

As we continue to breathe in this air, we're face health issues such as asthma, heart disease and lung cancer. And this toxic PM 2.5 had already hit New Delhi last year, before it made its way to us.

আমরা যখন এই বাতাসে শ্বাস নিতে থাকি তখন আমরা হাঁপানি, হৃদরোগ এবং ফুসফুসের ক্যান্সারের মতো স্বাস্থ্যের সমস্যার মুখোমুখি হই। এবং এই বিষাক্ত পিএম ২.৫ আমাদের দিকে যাত্রা করার আগেই ইতিমধ্যে নয়াদিল্লিতে আঘাত করেছিল।

From the illegal brick kilns in Savar and garbage strewn in every corner of the capital to dust from construction sites, burning of leaves, cigarette consumption, and the countless unfit buses releasing dark smog on the streets—all have played a substantial role in gaining us this notoriety. An effective way out of this would be to assess the types of local pollutants and seasonal public health status to better understand air quality management. It requires conducting a city-based evaluation of air quality, as per the Clean Air Act, with the help of multi-stakeholders.

সাভারের অবৈধ ইটভাটা এবং রাজধানীর প্রতিটি কোণের আবর্জনা থেকে শুরু করে, নির্মাণের জায়গাগুলি থেকে ধুলাবালি, পাতা পোড়ানো, সিগারেট খাওয়া এবং রাস্তায় অগণিত অনুপযুক্ত বাস থেকে নির্গত কালো ধোয়া— এগুলি আমাদের এই কুখ্যাতি অর্জনে যথেষ্ট ভূমিকা রেখেছে। এর থেকে বের হবার কার্যকর উপায় হ'ল- বায়ু গুনগতমান ব্যবস্থাপনা আরও ভালভাবে বোঝার জন্য স্থানীয় দূষণকারী এবং মৌসুমী জনস্বাস্থ্যের অবস্থার ধরণগুলি মূল্যায়ন করা। এটির জন্য, বহু-অংশীদারদের সহায়তায়,ক্লিন এয়ার আইন অনুসারে, বায়ু মানের শহর ভিত্তিক মূল্যায়ন করা দরকার।

Additionally, the government needs to work on that directive sent by the HC earlier this month. It is evident from the PM count that merely shutting down brick kilns isn't going to be enough. A report from The Daily Star had stated that the DoE had experienced a shortage of manpower in this regard, mentioning that a total of eight executive magistrates are needed to launch drives against environmental pollution across the country.

এর পাশাপাশি, এই মাসের শুরুর দিকে এইচসি কর্তৃক প্রেরিত নির্দেশিকা অনুযায়ী সরকারের কাজ করা উচিত। প্রধানমন্ত্রীর ধারণা থেকে এটা স্পষ্ট যে, কেবল ইটভাটা বন্ধ করে দেওয়া যথেষ্ট হবে না। ডেইলি স্টারের একটি প্রতিবেদনে উল্লেখ করা হয়েছিল যে,ডিওই এ বিষয়ে জনবলের ঘাটতি অনুভব করেছে, সারাদেশে পরিবেশ দূষণের বিরুদ্ধে অভিযান চালাতে মোট আটজন নির্বাহী ম্যাজিস্ট্রেট প্রয়োজন।

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now