02 Mar 2020

Ensure safety of children inside religious institutions

ধর্মীয় প্রতিষ্ঠানের ভিতরে বাচ্চাদের সুরক্ষা নিশ্চিত করতে হবে

We are extremely shocked at the rape and murder of a 12-year-old madrasa student by her teachers in Brahmanbaria's Nabinagar upazila. Reportedly, the girl's body was found hanging in a room of the madrasa she was studying in on February 24. According to her mother, the principal of the madrasa often sexually harassed the girl and asked her to have a physical relationship with him. It was when she refused his proposal that the principal, along with three others, raped and killed the child.   

ব্রাহ্মণবাড়িয়ার নবীনগর উপজেলায় ১২ বছর বয়সী মাদ্রাসা ছাত্রীকে তার শিক্ষকরা ধর্ষণ ও হত্যার ঘটয়নায় আমরা অত্যন্ত শোকাহত। খবরে বলা হয়েছে, ২৪ ফেব্রুয়ারি মেয়েটির মরদেহ, যে মাদ্রাসার সে পড়াশোনা করছিল তার একটি ঘরে ঝুলন্ত অবস্থায় তাকে পাওয়া গিয়েছিল। তার মায়ের মতে, মাদ্রাসার অধ্যক্ষ প্রায়শই মেয়েটিকে যৌন হয়রানি করতেন এবং তার সাথে শারীরিক সম্পর্ক রাখতে বলেছিলেন। তিনি যখন তার প্রস্তাব প্রত্যাখ্যান করেছিলেন তখন অধ্যক্ষ সহ আরও তিনজন মিলে শিশুটিকে ধর্ষণ করে হত্যা করে।

The incident reminds us of Nusrat, a madrasa student who was set on fire and killed last year on the orders of her madrasa principal because her family had filed a case against him for sexually harassing her. We only knew about Nusrat's ordeal when she was set on fire by the associates of the principal. The fact that we often get to know about the incidents of sexual harassment and rape of madrasa students only after they are killed brings to light some basic problems about these institutions that need to be addressed.

ঘটনাটি আমাদের স্মরণ করিয়ে দেয় যে, মাদ্রাসার ছাত্রী নুসরাতকে গত বছর তার মাদ্রাসার অধ্যক্ষের নির্দেশে আগুন দিয়ে হত্যা করা হয়েছিল কারণ তার পরিবার তা্র বিরুদ্ধে যৌন হয়রানির মামলা করছিল । আমরা কেবল তখনই জানতে পেরেছি নুসরাতের অগ্নিপরীক্ষার কথা যখন অধ্যক্ষের সহযোগীরা তাকে আগুন ধরিয়ে দেয়। প্রায়শই আমরা মাদরাসা শিক্ষার্থীদের হত্যা করার পরে যৌন হয়রানি ও ধর্ষণের ঘটনা সম্পর্কে জানতে পারি এবং এই প্রতিষ্ঠানগুলির বিষয়ে কিছু মৌলিক সমস্যা প্রকাশিত হয় যেগুলি সমাধান করা দরকার।

First, the madrasa students often do not have the courage to report the incidents of harassment by their teachers because of their (the teachers') religious identity. Second, madrasas, being religious institutions, are revered by people in general, which eventually stops them from interfering with the madrasa authorities in case an incident of harassment inside a madrasa is reported. Third, it is hard to know about the abuse students face inside these institutions because there is apparently no overseeing mechanism in place.

প্রথমত, মাদরাসা শিক্ষার্থীরা তাদের (শিক্ষকদের) ধর্মীয় পরিচয়ের কারণে প্রায়শই তাদের শিক্ষকদের দ্বারা হয়রানির ঘটনাগুলি রিপোর্ট করার সাহস পায় না। দ্বিতীয়ত, মাদ্রাসাগুলি, ধর্মীয় প্রতিষ্ঠান হওয়ায় সাধারণ মানুষ দ্বারা সম্মানিত, যার ফলে মাদ্রাসার অভ্যন্তরে হয়রানির ঘটনা ঘটলে ঘটনাচক্রে মাদ্রাসা কর্তৃপক্ষের সাথে হস্তক্ষেপ করা বন্ধ করে দেয়। তৃতীয়ত, এই প্রতিষ্ঠানের ভিতরে শিক্ষার্থীরা যে অপব্যবহারের মুখোমুখি হচ্ছে তা জানা কঠিন কারণ সম্ভবত সেখানে তদারকি করার কোনও ব্যবস্থা নেই।

Our children are increasingly falling victims to sexual predators everywhere, including in schools, colleges, universities, and madrasas. We are especially concerned about the madrasas because of the particular place of respect they enjoy in rural Bangladesh and because of their somewhat closed environment which allows the perpetrators to get away easily after committing crimes. So, the government should take into cognizance the vulnerability of the madrasa students and take action accordingly.

আমাদের শিশুরা স্কুল, কলেজ, বিশ্ববিদ্যালয় এবং মাদ্রাসাসহ সর্বত্র ক্রমবর্ধমান হারে যৌন শিকারীর শিকার হচ্ছেন। আমরা বিশেষত মাদ্রাসাগুলি সম্পর্কে উদ্বিগ্ন যে তারা গ্রামাঞ্চলে যে বিশেষ শ্রদ্ধার জায়গা উপভোগ করে এবং তাদের কিছুটা বন্ধ পরিবেশের কারণে যা অপরাধীরা অপরাধ করার পরে সহজেই পালিয়ে যেতে পারে। সুতরাং, সরকারের উচিত মাদ্রাসা শিক্ষার্থীদের দুর্বলতার বিষয়টি বিবেচনা করা এবং সে অনুযায়ী ব্যবস্থা নেওয়া।

 

 

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now