23 Feb 2020

The power of the mother tongue

মাতৃভাষার শক্তি

As we commemorate Ekushey with honour, respect and genuine love for our mother tongue, this is also the perfect time to reflect on our responsibility to promote and preserve the Bangla language. We have the unique privilege of having Amar Ekushey being declared by Unesco as the International Mother Language Day, and yes, we now enjoy the freedom to express ourselves in our mother tongue in informal and formal settings and we owe all this to the sacrifices made by our Language Movement heroes. But have we been able to give the respect that such sacrifices deserve? It is a question that warrants deep introspection.   

আমরা যেমন সম্মান, শ্রদ্ধা ও মাতৃভাষার অকৃত্রিম ভালবাসার জন্য একুশে ফেব্রুয়ারি উৎযাপন করি, তেমনি বাংলা ভাষার প্রচার ও সংরক্ষণের জন্য আমাদের দায়বদ্ধতার প্রতিফলনেরও এখনই উপযুক্ত সময়। আমরা এক অনন্য সুযোগ পেয়েছি যেহেতু ইউনস্কো অমর একুশে কে  আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস হিসাবে ঘোষণা করেছে, এবং হ্যাঁ, আমরা এখন আমাদের মাতৃভাষায় অনানুষ্ঠানিক ও আনুষ্ঠানিকভাবে নিজেকে প্রকাশ করার স্বাধীনতা উপভোগ করেছি এবং আমরা সেই ত্যাগের প্রতি ঋণী যা আমাদের ভাষা আন্দোলনের নায়করা করেছেন। কিন্তু আমরা কি এইরকম ত্যাগের প্রাপ্য সম্মান দিতে সক্ষম হয়েছি? এটি এমন একটি প্রশ্ন যা গভীর আত্মনিয়ন্ত্রণের দাবী করে।

The primary focus has to be in improving the quality of education by making curriculums more modern, updated and accessible, and ensuring effective, creative teaching methods and proper training of teachers.

কপাঠ্যক্রমগুলিকে আরও আধুনিক, হালনাগাদ ও সহজে গ্রহণযোগ্য করে তোলা এবং কার্যকর, সৃজনশীল পাঠদান পদ্ধতি এবং শিক্ষকদের যথাযথ প্রশিক্ষণ নিশ্চিতকরণের মাধ্যমে শিক্ষার গুণগতমানের উন্নয়নের দিকে প্রাথমিক দৃষ্টি নিবদ্ধ করা উচিত।

The tendency of a large section of the elite class to give less importance to the Bangla language, giving the impression that it does not serve any real purpose in nurturing it, has resulted in an apathy among young people towards it. This has been accentuated by the inordinate proclivity towards Bollywood culture which again seems to dominate in most celebratory occasions marginalising Bengali culture in the process. This must be countered by encouraging reading in Bangla by producing better books in Bangla, promoting existing Bangla literature and making concerted efforts to propagate good Bangla translations of foreign literature of all genres. There is also a glaring paucity of quality Bangla movies, TV serials and children's programmes in Bangla, which adds to the apathy towards the language.

উচ্চবিত্ত শ্রেণির একটি বৃহত্তর অংশের বাংলা ভাষার প্রতি কম গুরুত্ব দেওয়ার প্রবণতা,বুঝায় যে বাংলা ভাষার সমৃদ্ধিতে কোনও বাস্তব উদ্দেশ্য নেই, এর ফলে তরুণদের মধ্যে উদাসীনতা দেখা দিয়েছে। বলিউড সংস্কৃতি বেশিরভাগ অনুষ্ঠানে আধিপত্য করছে যা বাঙালি সংস্কৃতিকে প্রান্তিক করে তুলেছে বলে মনে হয়। বাংলা পড়ায় উৎসাহিত করতে বাংলা ভাষায় আরও ভাল বই তৈরি করে, বিদ্যমান বাংলা সাহিত্যের প্রচার এবং সকল ধারার বিদেশী সাহিত্যের ভাল বাংলা অনুবাদ করে  এটিকে অবশ্যই মোকাবিলা করতে হবে। বাংলায় মানসম্পন্ন বাংলা চলচ্চিত্র, টিভি সিরিয়াল এবং শিশুদের অনুষ্ঠানের এক স্পষ্ট অভাব রয়েছে, যা ভাষার প্রতি উদাসীনতা বাড়িয়ে তোলে।

At the same time, while we must make sincere efforts to preserve and promote Bangla, let us not forget that there are other mother tongues in our country, spoken by other ethnic communities. Many of these languages have gone extinct while some are on the verge of disappearance. The state of a mother tongue is closely related to the social reality of those who speak it. We must always remember why our heroes willingly risked their lives to make sure that their mother tongue was not marginalised or made irrelevant. On this day which has become a global celebration of the mother tongue, we must recognise the importance of all mother tongues in our country and the right of all ethnic minorities to assert their cultural identity. Our diverse cultural heritage, which includes the different languages spoken by minority communities, is something that we should protect and preserve.

একই সাথে, আমাদের অবশ্যই বাংলা সংরক্ষণ ও প্রচারের জন্য আন্তরিক প্রচেষ্টা করতে হবে, আসুন আমরা ভুলে না যাই যে, আমাদের দেশে অন্য জাতিগত সম্প্রদায় দ্বারা কথিত অন্য মাতৃভাষা রয়েছে। এর মধ্যে অনেকগুলি ভাষা বিলুপ্ত হয়ে গেছে এবং কিছু কিছু নিখোঁজ হওয়ার পথে রয়েছে। মাতৃভাষার এই অবস্থা যারা এই ভাষায় কথা বলে তাদের সামাজিক বাস্তবতার সাথে ঘনিষ্ঠভাবে জড়িত। আমাদের মাতৃভাষাকে প্রান্তিক করা হয়নি বা অপ্রাসঙ্গিক করা হয়নি তা নিশ্চিত করার জন্য কেন আমাদের বীরাঙ্গনরা স্বেচ্ছায় তাদের জীবনকে ঝুঁকিতে ফেলেছিল তা আমাদের সবসময় মনে রাখতে হবে। এই দিনটি যা মাতৃভাষার একটি বিশ্বব্যাপী উদযাপনে পরিণত হয়েছে, আমাদের অবশ্যই আমাদের দেশের সকল মাতৃভাষার গুরুত্ব এবং সমস্ত জাতিগত সংখ্যালঘুদের তাদের সাংস্কৃতিক পরিচয় দৃঢ় করার অধিকারকে স্বীকৃতি দিতে হবে। আমাদের বিভিন্ন সাংস্কৃতিক ঐতিহ্য, যার মধ্যে সংখ্যালঘু সম্প্রদায়ের দ্বারা কথিত বিভিন্ন ভাষা অন্তর্ভুক্ত, এমন একটি বিষয় যা আমাদের রক্ষা করা এবং সংরক্ষণ করা উচিত।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now