19 Feb 2020

Let the light of books reach every dark corner

বইয়ের আলো প্রতিটি অন্ধকার কোণে পৌঁছে দিন

As the monthlong Ekushey Boi Mela on the hallowed grounds of Bangla Academy and Suhrawardy Udyan enters its third week, we are left with a mixed feeling. Slowly but surely, we are nearing the end of a month that we all look forward to the rest of the year. But the massive enthusiasm that the fair has been greeted with is something of a revelation, too: that despite all the bad news that keep coming to our shores and the very real threats to our societal values and customs, people still love books. They are coming in droves, dressed in festive attire, browsing around the stalls and leaving the ground with bags full of books. What better way to reaffirm one's faith in the transformative power of books than this? People's enthusiasm has been most aptly captured by an image published by The Daily Star recently, in which a young flower-seller is seen beside a stall decked with beautifully illustrated storybooks. The image strikes one as a potent symbol of a reader in the making. Despite his visible struggle in life which made him sell flowers for a living at such an early age, this boy seemed totally immersed in reading.

বাংলা একাডেমির পবিত্র মাঠে এবং সোহরাওয়ার্দী উদ্যানে আয়োজিত মাসব্যাপী একুশে বই মেলার তৃতীয় সপ্তাহে গড়ানোর সাথে আমরা একটি মিশ্র অনুভূতি রেখে চলেছি। ধীরে তবে অবশ্যই, আমরা এমন এক মাসের শেষের দিকে এগিয়ে যাচ্ছি যার জন্য আমরা সকলেই বছরের বাকি অংশে অপেক্ষায় থাকি। মেলাটিকে যে বিশাল উৎসাহের সাথে স্বাগত জানানো হয়েছে তা হ'ল এক আপ্তবাক্য যে এটি: আমাদের কাছে আসা সমস্ত খারাপ সংবাদ এবং আমাদের সামাজিক মূল্যবোধ এবং রীতিনীতিগুলির জন্য প্রকৃত হুমকি থাকা সত্ত্বেও, মানুষ এখনও বইকে ভালবাসে। তারা দলে দলে আসছেন, উৎসব পোশাকে সজ্জিত, স্টলের চারপাশে ঘুরাফিরা করছেন এবং বই ভর্তি ব্যাগ নিয়ে মাঠ ছাড়ছেন। এর চেয়ে বেশি বইয়ের রূপান্তরকেন্দ্রিক শক্তির প্রতি নিজের বিশ্বাসের সত্যতা নিশ্চিত করার আর কোন ভাল উপায় আছে কি? জনগণের উৎসাহ সম্প্রতি ডেইলি স্টার দ্বারা প্রকাশিত একটি চিত্রের দ্বারা সর্বাধিক যথাযথভাবে ধরা পড়েছে, যেখানে একটি তরুণ ফুল-বিক্রেতাকে সুন্দর চিত্রিত গল্পেরবই সজ্জিত বিপণীর পাশে দেখা যায়। চিত্রটি একজন ভবিষ্যত পাঠকের তৈরির শক্তিশালী প্রতীক হিসাবে ধরা যায়। জীবনে তার দৃশ্যমান লড়াই সত্ত্বেও ,যা তাকে এত অল্প বয়সে জীবিকার জন্য ফুল বিক্রি করতে বাধ্য করেছিল, এই ছেলেটি পড়ার ক্ষেত্রে পুরোপুরি নিমগ্ন ছিল।

Such pictures make us hopeful. The fair will be over in 10 days, but hopefully its impact will last long. Hopefully, as we have more people taking an interest in reading and learning, we will have a nation that we can be truly proud of. The Bangla Academy the organiser of the fair, deserve our thanks for such a well-planned event. Those in charge of providing security also deserve kudos. We hear that another book fair is being held in Chattogram to celebrate the spirit of the Language Movement. Together, these events can not only breathe new life into the moribund publishing industry of our country, but also can help us become more enlightened individuals.

এই ধরনের ছবি আমাদের আশাবাদী করে তোলে। মেলা ১০ দিনের মধ্যে শেষ হবে, তবে আশা করি এর প্রভাব দীর্ঘস্থায়ী হবে। আশা করি, যেহেতু আমাদের আরও বেশি লোক পড়া এবং শেখার আগ্রহ দেখাচ্ছে, আমাদের এমন একটি জাতি হবে যার জন্য আমরা সত্যই গর্বিত হতে পারি। মেলার আয়োজক বাংলা একাডেমী এমন সুপরিকল্পিত অনুষ্ঠানের জন্য আমাদের ধন্যবাদ প্রাপ্য। সুরক্ষা দেওয়ার দায়িত্বে নিয়োজিতরাও কুদস প্রাপ্য। আমরা শুনেছি ভাষা আন্দোলনের চেতনা উদযাপনের জন্য চট্টগ্রামে আরেকটি বইমেলা অনুষ্ঠিত হচ্ছে। একসাথে, এই ইভেন্টগুলি কেবল আমাদের দেশের মৃতপ্রায় প্রকাশনা শিল্পে নতুন জীবনের শ্বাস দিতে পারে না, বরং আমাদের আরও আলোকিত ব্যক্তি হতে সহায়তা করতে পারে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now