18 Feb 2020

Why are people with addiction being tortured at rehabs?

কেন আসক্ত ব্যক্তিদের পুনর্বাসন কেন্দ্রে নির্যাতন করা হচ্ছে?

We are deeply concerned at the death of a patient at a drug rehabilitation centre in Savar. His family alleges that he was tortured to death at the rehab, hours after the 30-year-old was admitted there. The police too suspect he was tortured, based on injury marks on different parts of his body, including face, head and neck. It goes without saying that the owner and employees of the rehab centre must be brought to book—the police cannot be complacent about finding and arresting the owner of the rehab, who, apparently, is on the run.

সাভারের মাদক পুনর্বাসন কেন্দ্রে একজন রোগীর মৃত্যুতে আমরা গভীর উদ্বেগ প্রকাশ করছি। তার পরিবার অভিযোগ করেছে যে, ৩০ বছর বয়সী মানুষটিকে সেখানে ভর্তি করার কয়েক ঘন্টা পরে তাকে পুনর্বাসন কেন্দ্রে নির্যাতন করে মেরে ফেলা হয়েছিল। তার মুখ, মাথা এবং ঘাড় সহ তার শরীরের বিভিন্ন অংশের আঘাতের চিহ্নের ভিত্তিতে পুলিশও সন্দেহ করছে যে তাকে নির্যাতন করা হয়েছিল। এটি বলার অপেক্ষা রাখে না যে পুনর্বাসন কেন্দ্রের মালিক ও কর্মচারীদের অবশ্যই জবাবদিহিতায় আনতে হবে - পুলিশ পুনর্বাসনের মালিককে খুঁজে বের করতে এবং গ্রেপ্তার করার বিষয়ে আত্মতুষ্ট হতে পারে না, যিনি দৃশ্যত পলাতক রয়েছেন।

But beyond the arrest of the person(s) responsible for the untimely death of a man in his prime, we must decry the inhumane treatment of drug addicts at facilities that are supposed to support them and cure them of their dependency on drugs—not beat them out of it! Just last year, a 37-year-old recovering addict's body was discovered in an ambulance in the parking lot of a drug rehabilitation centre in Moulvibazaar. His body, too, showed signs of torture. In 2016, a 27-year-old died of pneumonia after being made to sit in an icebox filled with ice for up to five hours a day—a treatment prescribed by the doctors of his drug rehabilitation centre in Pabna. What sort of rehabilitation programmes are we designing that require torture techniques for people in need of holistic and sensitive treatment of the body as well as the mind?

তবে একজন ব্যক্তির অকাল মৃত্যুর জন্য দায়ী ব্যক্তিকে গ্রেপ্তারের বাইরেও আমরা অবশ্যই পূনর্বাসন কেন্দ্র গুলোতে মাদকাসক্তদের যে অমানবিক চিকিৎসা করা হয় সেগুলো ঘৃণা করি। এই প্রতিষ্ঠান গুলোর মাদকাসক্তদের মাদকের উপর নির্ভরতা কমাতে সাহায্য করার কথা- তাদের পিটিয়ে মেরে ফেলার কথা না! গত বছর, মৌলভীবাজারের একটি মাদক পুনর্বাসন কেন্দ্রের পার্কিংয়ের একটি অ্যাম্বুলেন্সে একটি ৩৭ বছর বয়সী আসক্ত ব্যক্তির লাশ উদ্ধার করা হয়েছিল। তার শরীরেও নির্যাতনের চিহ্ন দেখা গেছে। ২০১৬ সালে, ২৭ বছর বয়সী একজন নিউমোনিয়ায় আক্রান্ত হয়ে মারা যান, দিনে পাঁচ ঘন্টা পর্যন্ত বরফ ভরা আইসবক্সে বসে থাকার জন্য - এটি পাবনায় অবস্থিত মাদক পুনর্বাসন কেন্দ্রের ডাক্তারদের দ্বারা নির্ধারিত একটি চিকিৎসা। আমরা কোন ধরণের পুনর্বাসন কর্মসূচিগুলি নির্ধারণ করছি যাতে দেহের পাশাপাশি মনের সামগ্রিক এবং সংবেদনশীল চিকিৎসার জন্য নির্যাতনের প্রয়োজন?

Unfortunately, when it comes to the issue of drug addiction, most of our interventions are focused on stopping the supply of drugs, rather than in understanding why people become addicted and how to guide them towards a healthy and meaningful life. Meanwhile, according to a Harm International's report titled "The Global State of Harm Reduction 2018," Bangladesh lacks basic facilities, including medications that can save the lives of people overdosing on drugs. The majority of rehabilitation centres—an unknown number of which operate without licenses—are in terrible conditions, overrun with cockroaches, expired food and drugs, and untrained staff. 

দুর্ভাগ্যক্রমে, যখন মাদকের আসক্তির বিষয়টি আসে, তখন কেনো মানুষ আসক্ত হয় এবং কীভাবে স্বাস্থ্যকর এবং অর্থবোধক জীবনের দিকে তাদের পথ দেখানো যায় তা বোঝার পরিবর্তে ওষুধের সরবরাহ বন্ধ করার দিকে আমাদের বেশিরভাগ চেষ্ঠা নিবদ্ধ থাকে। এদিকে, "দ্য গ্লোবাল স্টেট অফ হার্ম রিডাকশন ২০১৮" শীর্ষক হার্ম ইন্টারন্যাশনালের প্রতিবেদন অনুসারে, " বাংলাদেশে ওষুধের ওভারডোজ করা লোকজনের জীবন বাঁচাতে পারে এমন ওষুধসহ অন্যান্য প্রাথমিক সুবিধার অভাব রয়েছে । পুনর্বাসন কেন্দ্রগুলির বেশিরভাগ ভয়াবহ অবস্থায় রয়েছে - এর অজানা সংখ্যক লাইসেন্স ছাড়াই পরিচালিত হচ্ছে; তেলাপোকা, মেয়াদোত্তীর্ণ খাদ্য ও ওষুধ এবং প্রশিক্ষণবিহীন কর্মচারীদের দ্বারা চালানো হচ্ছে।

In our country, people with addiction are treated no better than jail convicts—and our facilities reflect this mindset. We must change this mentality first and foremost. Only then can we design rehabilitation centres that focus on understanding the root causes of addiction, provide sensitive support to addicts and help them recover.

আমাদের দেশে মাদকাসক্ত ব্যক্তিরা কারাগারের দণ্ডপ্রাপ্তদের চেয়ে কোন অংশে ভাল আচরণ পায় না — এবং আমাদের পূনর্বাসন কেন্দ্রগুলো এই মানসিকতার প্রতিফলন ঘটায়। সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ হচ্ছে আমাদের অবশ্যই এই মানসিকতা পরিবর্তন করতে হবে। তবেই আমরা পুনর্বাসন কেন্দ্রগুলি এমন ভাবে ডিজাইন করতে পারি যা আসক্তির মূল কারণগুলি বোঝার উপর দৃষ্টি নিবদ্ধ করে, আসক্তদের সংবেদনশীল সহায়তা প্রদান করে এবং তাদের পুনরুদ্ধার করতে সহায়তা করে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now