16 Feb 2020

Raise awareness about disability rights

প্রতিবন্ধী অধিকার সম্পর্কে সচেতনতা বৃদ্ধি

While we commend the government as well as many non-government organisations for their efforts towards ensuring the rights of people with disabilities, we must also admit that they still have to face many impediments in their day-to-day life. Education and employment opportunities are not ensured for the vast majority of them. What is also disheartening is that people in general are not at all aware about the rights of persons with disabilities. Raising awareness about the issue as well as their specific needs is absolutely necessary to integrate them into mainstream society. Thus, it was very encouraging to see The Centre for the Rehabilitation of the Paralysed (CRP) organise an event called the Annual Sponsored Walk in the capital recently to raise awareness about disability rights and raise funds for treatment and rehabilitation of the underprivileged patients.

যদিও আমরা প্রতিবন্ধী মানুষের অধিকার নিশ্চিত করার লক্ষ্যে প্রচেষ্টার জন্য অনেক সরকারী বেসরকারী সংস্থার প্রশংসা করেছি, আমাদের অবশ্যই স্বীকার করতে হবে যে, এখনও তাদের প্রতিদিনের জীবনে অনেক প্রতিবন্ধকতার মুখোমুখি হতে হয়েছে। তাদের বিশাল সংখ্যাগরিষ্ঠদের জন্য শিক্ষা ও কর্মসংস্থানের সুযোগ নিশ্চিত করা হয়নি। হতাশাজনক বিষয় হ'ল সাধারণ মানুষ প্রতিবন্ধী ব্যক্তিদের অধিকার সম্পর্কে মোটেই সচেতন নয়। মূলধারার সমাজে তাদের সংযুক্ত করার জন্য এই বিষয়টির পাশাপাশি তাদের নির্দিষ্ট প্রয়োজনীয়তা সম্পর্কে সচেতনতা বাড়ানো একান্ত প্রয়োজনীয়। প্রতিবন্ধী অধিকার সম্পর্কে সচেতনতা বৃদ্ধি এবং সুবিধাবঞ্চিত রোগীদের চিকিৎসা ও পুনর্বাসনের জন্য তহবিল বাড়াতে, দ্য সেন্টার ফর প্যারালাইজড (সিআরপি) সম্প্রতি রাজধানীতে বার্ষিক স্পনসরড ওয়াক নামে একটি ইভেন্টের আয়োজন করে ।

Bangladesh has the necessary policy frameworks to protect the rights of around 16 lakh people with disabilities. The country has ratified the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) in 2007 and has also formulated Persons with Disabilities Rights and Protection Act 2013 and Neurodevelopmental Disability Protection Trust Act 2013, which are aimed at eliminating the discriminations persons with disabilities face. However, in terms of implementing these laws, we are still lagging behind.

প্রতিবন্ধী প্রায় ১৬ লক্ষ মানুষের অধিকার রক্ষায় বাংলাদেশের প্রয়োজনীয় নীতি কাঠামো রয়েছে। দেশটি ২০০৭ সালে জাতিসংঘের প্রতিবন্ধী ব্যক্তিদের অধিকার সম্পর্কিত কনভেনশন (সিআরপিডি) অনুমোদন করেছে এবং প্রতিবন্ধী ব্যক্তিদের অধিকার ও সুরক্ষা আইন ২০১৩ এবং নিউরোডোপোভমেন্টাল প্রতিবন্ধী সুরক্ষা ট্রাস্ট আইন ২০১৩ প্রণয়ন করেছে, যা প্রতিবন্ধী ব্যক্তিদের বৈষম্য দূরীকরণের লক্ষ্যে পরিচালিত হয়েছে । তবে এই আইন প্রয়োগের ক্ষেত্রে আমরা এখনও পিছিয়ে আছি।

We could not yet properly address the accessibility issue they face every day in their educational institutions, workplaces, and public transports. According to the Persons with Disabilities Rights and Protection Act, 2013, all public establishments must be accessible to people with disabilities. Moreover, it has been stated in the Building Construction Act 1952 and National Building Code 2008 that every establishment should be designed in a way that it is accessible to a disabled person (a disabled person should enter and exit a building and use the toilet there without any difficulty). But reportedly, 90 percent public buildings in Dhaka and Chittagong are not accessible. What is more, bringing students with disabilities into mainstream education and creating employment opportunities for them still remain a major challenge for the government. 

আমরা তাদের শিক্ষাপ্রতিষ্ঠান, কর্মক্ষেত্র এবং জনপরিবহনগুলিতে প্রতিদিন তারা যে সমস্যার মুখোমুখি হয় তা সঠিকভাবে মোকাবেলা করতে পারি নি। প্রতিবন্ধী অধিকার এবং সুরক্ষা আইন, ২০১৩ অনুসারে সমস্ত পাবলিক প্রতিষ্ঠান অবশ্যই অক্ষম ব্যক্তিদের জন্য প্রবেশযোগ্য। তদুপরি, বিল্ডিং কন্সট্রাকশন অ্যাক্ট ১৯৫২ এবং জাতীয় বিল্ডিং কোড ২০০৮-এ বলা হয়েছে যে প্রতিটা স্থাপনা এমনভাবে ডিজাইন করা উচিত যাতে এটি প্রতিবন্ধী ব্যক্তির পক্ষে প্রবেশযোগ্য হয় (কোন প্রতিবন্ধী ব্যক্তিকে কোনো ভবনে প্রবেশ করতে এবং প্রস্থান করতে এবং সেখানে টয়লেট  ব্যবহার ঙ্করতে যেনো অসুবিধার সম্মুখীন না হয়)। তবে খবরে বলা হয়, ঢাকা ও চট্টগ্রামের ৯০ শতাংশ পাবলিক ভবন প্রবেশযোগ্য নয়। এছাড়াও, প্রতিবন্ধী শিক্ষার্থীদের মূলধারার শিক্ষায় আনা এবং তাদের জন্য কর্মসংস্থানের সুযোগ তৈরি করা এখনও সরকারের জন্য একটি বড় চ্যালেঞ্জ।

Therefore, what we need now is proper implementation of the policies, which definitely calls for an increase in our budgetary allocation for the disabled.

অতএব, আমাদের এখন যা দরকার তা হ'ল নীতিগুলির যথাযথ প্রয়োগ, যা স্পষ্টতই প্রতিবন্ধীদের জন্য আমাদের বরাদ্দ বাড়ানোর কথা বলে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now