10 Feb 2020

Requires cooperation of our neighbours too

আমাদের প্রতিবেশীদের সহযোগিতাও প্রয়োজন

Narcotics kill slowly but surely and, if unchecked, can destroy entire generations. If the harmful drugs and narcotics are allowed to pervade the market and their flagrant use is not prevented, the nation is bound to suffer irreparably, a consequence that not all of us are able to foresee. The production of these harmful,  sometimes psychedelic drugs has become a cottage industry in the areas in India and Myanmar bordering Bangladesh. A report published in this paper on Sunday—and there have been quite a few on this particular issue in recent times—illustrates how the holes in the border are being exploited by the drug dealers to smuggle phensedyl into Bangladesh. The report also shows how some extinct factories have been revived in India to supply the drug, which is banned there too, to Bangladeshi smugglers.    

মাদকদ্রব্য ধীরে ধীরে তবে অবশ্যই হত্যা করে এবং যদি তা নিয়ন্ত্রণ না করা হয় তবে পুরো প্রজন্মকে ধ্বংস করতে পারে। যদি ক্ষতিকারক ওষুধ ও মাদকদ্রব্যগুলি বাজারে ছড়িয়ে পড়ার অনুমতি দেওয়া হয় এবং সেগুলোর অতিরিক্ত ব্যবহার রোধ করা না হয় তবে জাতি অপূরণীয়ভাবে ক্ষতিগ্রস্থ হতে বাধ্য, যার পরবর্তী ফলাফল আমরা সকলেই বুঝতে পারি না। এই ক্ষতিকারক, কখনও কখনও চেতনানাশক নেশাদ্রব্য উৎপাদন বাংলাদেশের সীমান্তবর্তী ভারত এবং মিয়ানমার অঞ্চলে একটি কুটির শিল্পে পরিণত হয়েছে। রবিবার এই গবেষণাপত্রে প্রকাশিত একটি প্রতিবেদন- এবং সাম্প্রতিক সময়ে এই বিশেষ ইস্যুতে বেশ কয়েকটি প্রতিবেদন ছিল — যেটি ফেনসিডিল পাচারের জন্য মাদক ব্যবসায়ীরা সীমান্তের গর্তগুলি কীভাবে কাজে লাগাচ্ছে তা চিত্রিত করে। প্রতিবেদনে আরও দেখানো হয়েছে যে, কীভাবে ভারতে বিলুপ্তপ্রায় কয়েকটি কারখানা পুনরায় চালু করা হয়েছিল বাংলাদেশি চোরাচালানকারীদের নেশাদ্রব্য সরবরাহ করতে, যেগুলো ভারতে নিষিদ্ধ।

The matter is serious, and although the government has taken several steps to combat the menace, the supply of phensedyl and yaba goes on unabated. In fact, it is on the rise, as the BGB seizure statistics in respect of both drugs shows. It may not be an exaggeration to suggest that for every 100 of these units seized, several hundred gets through.

বিষয়টি গুরুতর, যদিও সরকার এই মারাত্মক পরিস্থিতি মোকাবেলায় বিভিন্ন পদক্ষেপ নিয়েছে তবুও ফেনসিল এবং ইয়াবার সরবরাহ নিরবচ্ছিন্নভাবে চলছে। বিজিবির জব্দ করা উভয় নেশাদ্রব্যের পরিসংখ্যান দেখায় বাস্তবে, এটি বাড়ছে। এটা বলা অতিরঞ্জণ হবে না যে, ১০০ ইউনিট জব্দ করা হলে আরো কয়েক শতাধিক ধরা পরে না।

The problem needs to be addressed on two fronts. Firstly, the supply chain must be disrupted and eventually destroyed altogether. And for this, we need the collaboration and cooperation of our two neighbours. The source of production must be targeted. Secondly, it needs an equal, perhaps even greater effort on our part to prevent their entry into Bangladesh including strengthening surveillance. But if the alarming nexus between the smugglers and the police, which the said report also reveals, is not broken, then the situation will not improve. Thus, while we need our neighbours’ cooperation to combat the problem, we need to address our own loopholes too and make our borders completely inaccessible to drug smugglers.

সমস্যাটি দুই ভাবে সমাধান করা প্রয়োজন। প্রথমত, সরবরাহের চেইনটি ব্যাহত করতে হবে এবং শেষ পর্যন্ত পুরোপুরি ধ্বংস করতে হবে। এবং এ জন্য আমাদের দুই প্রতিবেশীর সমন্বয় এবং সহযোগিতা প্রয়োজন। উৎপাদনের উৎস খুঁজে বের করতে হবে। দ্বিতীয়ত, নজরদারি জোরদার করা সহ বাংলাদেশে তাদের প্রবেশ ঠেকাতে আমাদের পক্ষে সমান এবং সম্ভবত আরও বৃহত্তর প্রচেষ্টা প্রয়োজন। তবে চোরাকারবারী এবং পুলিশের মধ্যে উদ্বেগজনক জোটবদ্ধ সম্পর্ক, যা উল্লিখিত প্রতিবেদনে প্রকাশিত হয়েছে, যদি ভাঙা না যায়, তবে পরিস্থিতির উন্নতি হবে না। সুতরাং, সমস্যাটি মোকাবেলায় আমাদের প্রতিবেশীদের সহযোগিতা প্রয়োজন হওয়ার সাথে সাথে আমাদেরও আমাদের নিজস্ব ফাঁকা জায়গাগুলি মোকাবেলা করতে হবে এবং মাদক চোরাচালানকারীদের কাছে আমাদের সীমান্তকে সম্পূর্ণ অপ্রবেশযোগ্য করে তুলতে হবে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now