09 Feb 2020

Condition of the rivers of Bangladesh

বাংলাদেশের নদীগুলোর অবস্থা

The once-sparkling water of the Buriganga is now a dark, smelly pit of liquid waste. Dark flows the Turag too, which is lined with factories that dump their waste, including plastic materials, polythene and dyes into its water. The waters of Dhaleshwari and Balu are so toxic that those who depend on them contract various kinds of skin and gastrointestinal diseases. The once-mighty Korotoa river is now a ghost of its former self, choking with pollution and a regulator that obstructs natural flow. No one can answer why this regulator—which has not been used even once in the past 15 years—was built, except to say that it was part of a Tk 2,665 crore project to improve the condition of the Korotoa.

এক সময়ের বুড়িগঙ্গার ঝলমলে পানি এখন তরল বর্জ্যের কালো, গন্ধযুক্ত গর্ত। তুরাগও এখন কালো পানি প্রবাহিত করে, যা কারখানার সাথে সংযুক্ত, কারখানাগুলো তাদের প্লাস্টিকের উপকরণ, পলিথিন এবং রঞ্জক সহ সব বর্জ্য এই নদীর পানিতে ফেলে দেয়। ধলেশ্বরী এবং বালু নদীর পানি এত বিষাক্ত যে, এগুলোর উপর নির্ভরশীলরা বিভিন্ন ধরণের ত্বক এবং গ্যাস্ট্রোইনটেস্টাইনাল রোগ দ্বারা সংক্রমিত হয়। এককালের শক্তিশালী করোতোয়া নদীটি এখন অতীতের তুলনায় কিছুই না, দূষণে দমবন্ধ এবং প্রাকৃতিক প্রবাহকে বাধা দেয় এমন নিয়ন্ত্রক দ্বারা সীমাবদ্ধ। কেনো এই নিয়ন্ত্রকটি নির্মিত হয়েছিল- যা গত ১৫ বছরেও ব্যবহৃত হয় না, কেউ এর সদুত্তর দিতে পারে না- এটা বলা ছাড়া যে, এটি করতোয়ার অবস্থার উন্নতির জন্য ২,৬৬৫ কোটি টাকার প্রকল্পের অংশ ছিল ।

More than a hundred rivers have already died since independence. The list of who is responsible for the slow but sure death of our rivers is also a long one. Industries seem to think it is their right to dump their waste into our rivers; local elites, businessmen and grabbers see no problem in claiming vast areas of waterbodies for their personal and commercial use.

স্বাধীনতার পর থেকে ইতোমধ্যে শতাধিক নদী মারা গেছে। আমাদের নদীগুলির ধীর অথচ নিশ্চিত মৃত্যুর জন্য কে দায়ী, তার তালিকাটিও দীর্ঘ। শিল্পকারখানাগুলি মনে করে যে, নদীগুলিতে বর্জ্য ফেলে দেওয়া তাদের অধিকার; স্থানীয় অভিজাত, ব্যবসায়ী এবং দখলকারীরা তাদের ব্যক্তিগত এবং বাণিজ্যিক ব্যবহারের জন্য বিশাল জলস্রোত দখলকে কোনও সমস্যা হিসেবে দেখছেন না।

The High Court issued a 17-point directive in 2019 to save the country’s rivers and water bodies, and the Prime Minister herself has, on multiple occasions, directed the ministries to take necessary measures. Yet, our rivers continue to turn into drains. We have written many an editorial with numerous prescriptions of what the government ought to do, but have seen little reflection of our concerns in subsequent government action. What we need more than anything is political goodwill and a serious commitment to revive what remains of the once mighty rivers.

দেশের নদী ও জলাশয়গুলি সংরক্ষণের জন্য ২০১৯ সালে হাইকোর্ট একটি ১৭-দফা নির্দেশনা জারি করেছিলেন এবং প্রধানমন্ত্রী নিজেও একাধিকবার মন্ত্রীদের প্রয়োজনীয় ব্যবস্থা গ্রহণের নির্দেশ দিয়েছিলেন। তবুও, আমাদের নদীগুলি ড্রেনে পরিণত হতে থাকে। সরকারের কী করা উচিত তার অনেকগুলি প্রেসক্রিপশন সহ আমরা অনেক সম্পাদকীয় লিখেছি, তবে পরবর্তী সরকারের পদক্ষেপে আমাদের উদ্বেগের খুব কম প্রতিফলন দেখেছি। আমাদের যে কোনো কিছুর চেয়ে বেশি প্রয়োজন হলো রাজনৈতিক সদিচ্ছার এবং এককালের শক্তিশালী নদীগুলির অবশেষ অংশ পুনরুদ্ধার করার জন্য একটি গুরুতর প্রতিশ্রুতি।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now