03 Feb 2020

Trump’s Middle East ‘peace plan’

ট্রাম্পের মধ্য প্রাচ্যের ‘শান্তি পরিকল্পনা’

The US and Israel have historically been allies and staunch supporters of each other’s policies. Despite that, it was a disturbing scene when US President Donald Trump stood next to the smiling Israeli PM Benjamin Netanyahu at the White House and drew huge cheers from the crowd while unveiling what he called “the deal of the century”—a plan that strips the Palestinians of their rights and imposes apartheid-like(জাতিবিদ্বেষমূলক) conditions that would effectively make Palestine an Israeli colony.   

মার্কিন যুক্তরাষ্ট্র এবং ইস্রায়েল ঐতিহাসিকভাবে মিত্র এবং একে অপরের নীতির সমর্থক। তা সত্ত্বেও, এটি একটি ঝঞ্ঝাটপূর্ণ চিত্র ছিল যখন মার্কিন প্রেসিডেন্ট ডোনাল্ড ট্রাম্প হোয়াইট হাউসে হাস্যমুখী ইস্রায়েলি প্রধানমন্ত্রী বেনজমিন নেতানিয়াহুর পাশে দাঁড়িয়ে, উল্লসিত জনগণের সামনে তিনি "শতাব্দীর চুক্তি" -র পরিকল্পনাটি প্রকাশ করেছিলেন যে পরিকল্পনাটি ফিলিস্তিনিদের অধিকার হরণ করে এবং জাতিবিদ্বেষমূলক শর্ত আরোপ করেছে এবং যা ফিলিস্তিনকে কার্যকরভাবে ইস্রায়েলি উপনিবেশে পরিণত করবে।

For the controversial US president and the equally controversial Israeli PM, who is currently under investigation for corruption in a country paralysed by a political stalemate, this “peace plan” is an honest reflection of their views on Palestinian statehood and a golden opportunity to woo their Christian evangelical voters.

বিতর্কিত মার্কিন রাষ্ট্রপতি এবং সমান বিতর্কিত ইস্রায়েলি প্রধানমন্ত্রীর জন্য, যিনি বর্তমানে রাজনৈতিক অচলাবস্থার কারণে পঙ্গু হয়ে পড়েছে এমন দেশে দুর্নীতির জন্য তদন্তাধীন, এই "শান্তি পরিকল্পনা" ফিলিস্তিনি রাষ্ট্রের বিষয়ে তাদের মতামতের একটি সত্যিকার প্রতিফলন এবং খ্রিস্টান বাইবেল বিশ্বাসী ভোটারদের দলে টানার এক সুবর্ণ সুযোগ।

However, their blatant disregard for the decades of negotiations and resolutions that have been part of the peace process, specifically the UN-sanctioned 1948 lines and the Oslo Accords, almost beggars belief. Not only does it take away huge swathes of land from Palestine and legalises Israeli settlements built on the West Bank in violation of international law, it gives complete security control of the West Bank to Israel, recognises Israeli sovereignty in disputed territories like the Golan Heights and Jordan Valley.

তবে, দশকের পর দশক ধরে আলোচনার এবং সমাধানের যে প্রক্রিয়াটি শান্তির প্রক্রিয়ার অংশ ছিল, বিশেষত জাতিসংঘ দ্বারা অনুমোদিত ১৯৪৮ লাইন এবং অসলো অ্যাকর্ডস, এর প্রতি তাদের নির্মম অবজ্ঞা প্রায় অবিশ্বাস্য। এটি শুধু প্যালেস্টাইন থেকে বিশাল অঞ্চল কেরে নেয় না বরং  আন্তর্জাতিক আইন লঙ্ঘন করে পশ্চিম তীরে নির্মিত ইস্রায়েলীয় বসতিগুলিকে বৈধতা দেয়, এটি ইসরাইলকে পশ্চিম তীরের সম্পূর্ণ নিয়ন্ত্রণ দেয়, গোলান হাইটস এবং জর্ডান ভ্যালির মত বিতর্কিত অঞ্চলে ইস্রায়েলের সার্বভৌমত্বকে স্বীকৃতি দেয়।

As a nation of people who have lived under the yoke(দাসত্ব) of colonialism and freed themselves from British and Pakistani occupation, we cannot in any way accept a “solution” in the Middle East that does not take into account the voices of the Palestinian people and the Palestinian National Authority.

উপনিবেশবাদের দাসত্বে জীবন কাটানো এবং ব্রিটিশ ও পাকিস্তানি দখল থেকে নিজেকে মুক্ত করা একটি জাতি হিসাবে আমরা মধ্য প্রাচ্যে এমন কোনও সমাধান "মেনে নিতে পারি না" যা ফিলিস্তিনি জনগণ এবং ফিলিস্তিনের জাতীয় কর্তৃপক্ষের  দাবি বিবেচনা করে না।

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now