28 Jan 2020

Coronavirus: Bangladesh needs to be very cautious

করোনাভাইরাস: বাংলাদেশের খুব সতর্ক হওয়া দরকার

The rate at which the coronavirus is spreading is very alarming. It is not only a matter of concern for China, where it has originated, but also for the whole world. According to media reports, the virus has caused at least 80 deaths while China confirmed 2,744 cases by midnight Sunday. Chinese president Xi Jinping during a politburo meeting on Saturday said that China was facing a "grave situation".

করোনভাইরাস যে হারে ছড়াচ্ছে তা খুব উদ্বেগজনক। এটি যেখানে উদ্ভব হয়েছে কেবল সেই চীনের জন্যই উদ্বেগের বিষয় নয়, তা পুরো বিশ্বের জন্য উদ্বেগের কারণ। গণমাধ্যমের খবরে বলা হয়েছে, ভাইরাসটিতে কমপক্ষে ৮০ জন মারা গেছে এবং চীন রবিবার মধ্যরাতের মধ্যে ২,৭৪৪ জন আক্রান্ত হওয়ার বিষয় নিশ্চিত করেছে। শনিবার পলিটব্যুরোর বৈঠককালে চীনের রাষ্ট্রপতি শি জিনপিং বলেছেন যে, চীন "মারাত্মক পরিস্থিতির" মুখোমুখি হয়েছে।

The first case of coronavirus was detected in 1960. However, how it came into being could not be known. According to Wikipedia the name "coronavirus" is derived from the word corona, meaning crown or halo. Both human beings and birds or animals may be victims of the disease, which can be transmitted by sneezing or coughing.

করোনাভাইরাসের প্রথম কেসটি ১৯৬০ সালে সনাক্ত করা হয়েছিল। তবে, এটি কীভাবে উদ্ভব হয়েছিল তা জানা যায়নি। উইকিপিডিয়া অনুসারে "করোনাভাইরাস" নামটি করোনা শব্দ থেকে এসেছে, যার অর্থ মুকুট বা হলো। মানুষ এবং পাখি উভয়ই বা প্রাণী এই রোগের শিকার হতে পারে, যা হাঁচি বা কাশি দ্বারা সংক্রমণ হতে পারে।

China has locked down Hubei in the country's centre, an unprecedented operation affecting tens of millions of people and intended to slow transmission of the respiratory virus, according to AFP. Drastic travel restrictions have been imposed outside the epicentre, with Shandong province and four cities -- Beijing, Shanghai, Xi'an and Tianjin -- announcing bans on long-distance buses entering or leaving. They have also set up a hospital in a week to treat coronavirus patients. However, these steps were not enough, as it has already spread to Canada, France, Japan, Australia, Malaysia, Nepal, Singapore, South Korea, Taiwan, Vietnam and the US.

এএফপি জানিয়েছে, চীন দেশটির কেন্দ্রের হুবাইকে আটকে রেখেছে, এক অভূতপূর্ব অভিযান যা কয়েক মিলিয়ন লোককে প্রভাবিত করে এবং শ্বাসযন্ত্রের ভাইরাসের সংক্রমণকে কমিয়ে আনতে চায়। শ্যানডং প্রদেশ এবং চারটি শহর - বেইজিং, সাংহাই, শিয়ান ও তিয়ানজিন - দূরপাল্লার বাসে প্রবেশ বা ছেড়ে যাওয়ার নিষেধাজ্ঞার ঘোষণা দিয়ে কেন্দ্রের বাইরে কঠোর ভ্রমণ বিধিনিষেধ আরোপ করা হয়েছে। তারা করোনভাইরাস রোগীদের চিকিৎসার জন্য এক সপ্তাহের মধ্যে একটি হাসপাতালও স্থাপন করেছে। তবে, এই পদক্ষেপগুলি পর্যাপ্ত ছিল না, কারণ এটি ইতিমধ্যে কানাডা, ফ্রান্স, জাপান, অস্ট্রেলিয়া, মালয়েশিয়া, নেপাল, সিঙ্গাপুর, দক্ষিণ কোরিয়া, তাইওয়ান, ভিয়েতনাম এবং মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে ছড়িয়ে পড়েছে।

Media reports say they were diagnosed with this disease on their return from China. Which means Bangladesh is not safe either. A big number of Bangladeshis are studying or working in China, including at least 500 in Wuhan. On behalf of some students, Sajib Hossain, an assistant teacher at Yangtze University in Wuhan province, posted a letter on Facebook addressing the foreign ministry in which he sought assistance from the Bangladesh authorities. Prime minister Sheikh Hasina has already directed the authorities concerned to bring back Bangladeshis from China who are willing to return.

মিডিয়া রিপোর্টগুলি বলছে যে, তারা চীন থেকে ফিরে এসে এই রোগটি সনাক্ত করেছিল। যার অর্থ বাংলাদেশও নিরাপদ নয়। উহানে কমপক্ষে ৫০০ সহ অনেক বাংলাদেশী চীনে পড়াশোনা বা কাজ করছেন। কিছু শিক্ষার্থীর পক্ষে, উহান প্রদেশের ইয়াংটজি বিশ্ববিদ্যালয়ের সহকারী শিক্ষক সজিব হোসেন পররাষ্ট্র মন্ত্রণালয়ের উদ্দেশ্যে ফেসবুকে একটি পোস্ট করেছিলেন যাতে তিনি বাংলাদেশ কর্তৃপক্ষের কাছ থেকে সহায়তা চেয়েছিলেন। প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা ইতোমধ্যে সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষকে চীন থেকে ফিরে আসতে ইচ্ছুক বাংলাদেশীদের ফিরিয়ে আনতে নির্দেশ দিয়েছেন।

Airport sources said a health centre has already been set up to screen passengers arriving from abroad. There are three thermal scanners at the airport and the authorities are noting down names of people complaining of fever or other such symptoms, even if they had returned from Hong Kong, Singapore or Thailand. Physicians recommend washing hands every now and then, wearing masks while going outside and not touching nose and face with the hand.

বিমানবন্দর সূত্র জানিয়েছে, বিদেশ থেকে আগত যাত্রীদের স্ক্রিন করার জন্য ইতিমধ্যে একটি স্বাস্থ্য কেন্দ্র স্থাপন করা হয়েছে। বিমানবন্দরে তিনটি থার্মাল স্ক্যানার রয়েছে এবং কর্তৃপক্ষ হংকং, সিঙ্গাপুর বা থাইল্যান্ড থেকে ফিরে এসে জ্বর বা এ জাতীয় অন্যান্য লক্ষণগুলির অভিযোগ করছে এমন লোকদের নাম উল্লেখ করছে। চিকিৎসকরা কিছুক্ষণ পরে পরে হাত ধোওয়ার পরামর্শ দিয়েছেন, বাইরে যাওয়ার সময় মুখোশ পরে এবং হাত দিয়ে নাক এবং মুখ স্পর্শ না করতে নির্দেশ দিয়েছেন।

These steps as precautions are good. But the authorities need to have a plan to contain the spread if a single person is diagnosed with the disease. In a densely populated country like Bangladesh, it will be very difficult to stop spread of such a disease. We have already seen how China is struggling. We have to remain very very alert.

সতর্কতা হিসাবে এই পদক্ষেপগুলি ভাল। তবে  কোন ব্যক্তির ভিতর যদি এই রোগটি সনাক্ত হয়, সেক্ষেত্রে কর্তৃপক্ষের এই বিস্তারটি নিয়ন্ত্রণের পরিকল্পনা নেওয়া দরকার। বাংলাদেশের মতো ঘনবসতিপূর্ণ দেশে এ জাতীয় রোগের বিস্তার বন্ধ করা খুব কঠিন হবে। আমরা ইতিমধ্যে দেখেছি যে চীন কীভাবে লড়াই করছে। আমাদের খুব সতর্ক থাকতে হবে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now