22 Jan 2020

Forming a commission to stop rape

ধর্ষণ বন্ধে কমিশন গঠন করা হচ্ছে

We applaud the High Court for directing the government to form a commission under the law ministry to stop rape and violence against women. As per its directive, once the committee is formed, it will have to make recommendations within six months about how to stop rape incidents. The court has also issued specific directives about enacting a law for witness protection in rape cases, ensuring protection for victims through one-stop crisis centres in every district, forming a separate court for rape trials, etc.—which are essential for ensuring justice for the rape victims. The directives are no doubt timely, given the alarming increase in cases involving rape of women and children across the country.  

নারীদের প্রতি সহিংসতা ও ধর্ষণ বন্ধে আইন মন্ত্রণালয়ের অধীনে কমিশন গঠনের জন্য সরকারকে নির্দেশ দেওয়ায় আমরা উচ্চ আদালতের প্রশংসা করছি। উচ্চ আদালতের নির্দেশ অনুসারে কমিটিটি গঠিত হয়ে গেলে, ধর্ষণের ঘটনা কীভাবে বন্ধ করা যায় সে সম্পর্কে ছয় মাসের মধ্যে সুপারিশ করতে হবে। ধর্ষণ মামলায় সাক্ষী সুরক্ষার জন্য আইন প্রণয়ন, প্রতিটি জেলায় ‘ওয়ান স্টপ ক্রাইসিস সেন্টার’ এর মাধ্যমে ভুক্তভোগীদের সুরক্ষা নিশ্চিত করা, ধর্ষণের বিচারের জন্য পৃথক আদালত গঠন ইত্যাদির বিষয়েও আদালত সুনির্দিষ্ট নির্দেশনা জারি করেছে-যেগুলি ধর্ষণে আক্রান্তদের ন্যায়বিচার নিশ্চিত করার জন্য প্রয়োজনীয়। এই নির্দেশিকা নিঃসন্দেহে উপযুক্ত সময়ে দেয়া হয়েছে, যেহেতু দেশব্যাপী নারী ও শিশু ধর্ষণের সাথে জড়িত মামলার উদ্বেগজনক বৃদ্ধি পেয়েছে।

Reportedly, rape of women and children almost doubled in 2019 compared to the previous year, and according to the statistics of Bangladesh Shishu Adhikar Forum, around three children are being raped across the country on a single day. Clearly, the impunity enjoyed by the perpetrators only embolden others to carry out such crimes. In addition to ending such impunity, there is a need for combined efforts from the government and the society at large to address the patriarchal mindset which treats women and girls as objects.

প্রতিবেদনে বলা হয়েছে, ২০১৯ সালে নারী ও শিশু ধর্ষণ আগের বছরের তুলনায় প্রায় দ্বিগুণ হয়েছে এবং বাংলাদেশ শিশু অধিকার ফোরামের পরিসংখ্যান অনুসারে, একদিনেই সারা দেশে প্রায় তিনটি শিশু ধর্ষণ করা হচ্ছে। স্পষ্টতই, দোষীদের অব্যাহতি অন্যকে এই ধরনের অপরাধ পরিচালনার জন্য সাহস যোগায়। এই ধরনের অব্যাহতি বন্ধ করার পাশাপাশি, পিতৃতান্ত্রিক মানসিকতাকে সম্বোধন করার জন্য সরকার ও সমাজের বৃহত্তর সম্মিলিত প্রচেষ্টার প্রয়োজন রয়েছে, যা নারী ও মেয়েদেরকে বস্তু হিসাবে বিবেচনা করে।

Unfortunately, the court also issued other directives over the last 12 years—including forming a sexual harassment complaint committee in every educational institutions and workplaces—which have not been implemented till date. We think the court should have a monitoring mechanism in place so that after issuing such directives, it can oversee what changes have been made on the ground.

দুর্ভাগ্যক্রমে, আদালত গত ১২ বছরে প্রতিটি শিক্ষাপ্রতিষ্ঠান এবং কর্মক্ষেত্রে যৌন হয়রানির অভিযোগ কমিটি গঠন সহ অন্যান্য নির্দেশও জারি করেছে - যা আজ অবধি কার্যকর করা হয়নি। আমরা মনে করি, আদালতের একটি তদারকি ব্যবস্থা থাকা উচিত যাতে এই জাতীয় নির্দেশ জারি করার পরে, বাস্তবে কী পরিবর্তন হয়েছে তা পর্যবেক্ষণ করতে পারে।

 

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now