21 Jan 2020

PMs remarks on climate change

জলবায়ু পরিবর্তনের বিষয়ে প্রধানমন্ত্রীর মন্তব্য

Prime Minister Sheikh Hasina on Wednesday reiterated her government’s commitment to the fight against climate change, giving a vivid description of how the once-dreaded future is already at our doorsteps and wreaking havoc in parts of Bangladesh.

প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা বুধবার জলবায়ু পরিবর্তনের বিরুদ্ধে লড়াইয়ের প্রতি তার সরকারের প্রতিশ্রুতি পুনর্ব্যক্ত করেছেন এবং কীভাবে ভয়ঙ্কর ভবিষ্যত ইতিমধ্যে আমাদের দোরগোড়ায় এবং বাংলাদেশের বিভিন্ন অংশে ধ্বংসযজ্ঞ ডেকে আনছে তার একটি বিশদ বর্ণনা দিয়ে গেছেন।

There is a possibility, she said in parliament that some four crores of people from 70 upazilas in 19 districts in the country might be displaced due to climate change.

তিনি সংসদে বলেছিলেন যে, দেশের ১৯ টি জেলার ৭০টি উপজেলার প্রায় চার কোটি মানুষ জলবায়ু পরিবর্তনের কারণে বাস্তুচ্যুত হতে পারে।

The PM also said the average temperature of Bangladesh went up by one degree Celsius in May and by 0.5 degree Celsius in November. Among the more visible features of the changing climate, she added, are the increase in average rainfall and other weather events, outbreak of different insect-borne diseases, the salty water of sea now entering up to 100km into the river during summer, etc. All these, present a grave threat to the continuation of life as we know it.

প্রধানমন্ত্রী আরও বলেছিলেন, বাংলাদেশের গড় তাপমাত্রা মে মাসে এক ডিগ্রি সেলসিয়াস এবং নভেম্বরে ০.৫ ডিগ্রি সেলসিয়াস বেড়েছে। পরিবর্তিত জলবায়ুর আরও দৃশ্যমান বৈশিষ্ট্যের মধ্যে, গড় বৃষ্টিপাত এবং অন্যান্য আবহাওয়ার ঘটনা বৃদ্ধি, বিভিন্ন পোকাজনিত রোগের প্রাদুর্ভাব, সমুদ্রের নোনতা জল এখন গ্রীষ্মের সময় নদীতে ১০০ কিলোমিটার পর্যন্ত প্রবেশ করছে ইত্যাদির কথা তিনি উল্লেখ করেছেন। আমরা জানি, এইগুলি জীবনের ধারাবাহিকতার জন্য মারাত্মক হুমকি উপস্থাপন করে।

These also underline the need for urgent action to address the immediate concerns, and for measures tailored to meet the needs and challenges of the future.

এগুলি তাৎক্ষণিক উদ্বেগগুলির সমাধান করার জন্য এবং ভবিষ্যতের প্রয়োজনীয়তা ও চ্যালেঞ্জগুলি পূরণের জন্য প্রয়োজনীয় ব্যবস্থা গ্রহণের জন্য জরুরী পদক্ষেপের প্রয়োজনীয়তার কথাও উল্লেখ করে।

The PM in her speech talked about the various initiatives that the government has taken, including the formulation of Bangladesh Climate Change Strategy and Action Plan, to increase the national capacity to combat the adverse impacts of climate change. Her pronouncements are reflective of Bangladesh’s increasingly assertive role in the global climate change negotiations.

প্রধানমন্ত্রী তার বক্তব্যে জলবায়ু পরিবর্তনের বিরূপ প্রভাব মোকাবিলার জাতীয় সক্ষমতা বাড়াতে বাংলাদেশ জলবায়ু পরিবর্তন কৌশল ও কর্মপরিকল্পনা প্রণয়নসহ বিভিন্ন উদ্যোগ নিয়েছে বলে উল্লেখ করেছেন। তার এই ঘোষণাটি বিশ্বব্যাপী জলবায়ু পরিবর্তন আলোচনায় বাংলাদেশের ক্রমবর্ধমান দৃঢ় ভূমিকার প্রতিচ্ছবি।

We have two points to offer to this: first, any plan, national or regional, will not be effective without a greater involvement of the local people and the local government; secondly, there should be a political commitment to address the discrepancies between the government’s climate strategies and its current approach to development works, which are often found to be not environment-friendly and contrast the official line on climate change. 

আমাদের কাছে দুটি মতামত রয়েছে: প্রথমত, জাতীয় বা আঞ্চলিক যে কোনও পরিকল্পনা স্থানীয় জনগণ এবং স্থানীয় সরকারের বৃহত্তর সম্পৃক্ততা ব্যতীত কার্যকর হবে না; দ্বিতীয়ত, সরকারের জলবায়ু কৌশল এবং উন্নয়নমূলক কাজের বর্তমান পদ্ধতির মধ্যে পার্থক্য নিরসনের রাজনৈতিক প্রতিশ্রুতি থাকতে হবে, যা প্রায়শই পরিবেশ-বান্ধব নয় এবং জলবায়ু পরিবর্তনের সরকারী নিয়মের বিপরীতে দেখা যায়।

 

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now