14 Jan 2020

An amazing alternative to polythene

পলিথিনের একটি আশ্চর্যজনক বিকল্প

It is heartening that a local company in Bangladesh has been producing biodegradable packaging materials and bags. Unlike polythene bags, which survive in the soil for several hundred years and have devastating impacts on the environment, these bags are “compostable,” do not contain any heavy metal, and are thus environment-friendly. Apart from the packaging materials, the company has also been producing shirt clips, collar stays, hang tags, and hangers from the corn fibre.

এটি একটি উৎসাহজনক বিষয় যে, বাংলাদেশের একটি স্থানীয় সংস্থা কর্ন থেকে পরিবেশে ক্ষয়যোগ্য প্যাকেজিং উপকরণ এবং ব্যাগ উৎপাদন করছে। পলিথিন ব্যাগগুলি  কয়েকশ বছর ধরে মাটিতে টিকে থাকে এবং পরিবেশের উপর ধ্বংসাত্মক প্রভাব ফেলে, কিন্তু এই ব্যাগগুলি "ক্ষয়যোগ্য", এতে কোন ভারী ধাতু থাকে না এবং তাই এটি পরিবেশ বান্ধব। প্যাকেজিং উপকরণগুলি ছাড়াও সংস্থাটি কর্ন ফাইবার থেকে শার্ট ক্লিপ, কলার স্টে, হ্যাং ট্যাগ এবং হ্যাঙ্গারগুলি তৈরি করে।

Although polythene bags were banned in Bangladesh in 2002, successive governments have failed miserably to enforce the ban. And it is easily understandable why—there has not been any suitable alternative to these bags all these years. Although the government took some initiatives to encourage the use of jute bags, unfortunately, they could not popularise it.

২০০২ সালে বাংলাদেশে পলিথিন ব্যাগ নিষিদ্ধ করা হলেও, পরের সরকারগুলি নিষেধাজ্ঞা কার্যকর করতে শোচনীয়ভাবে ব্যর্থ হয়েছিল। এবং এটি সহজেই বোধগম্য কেন এত বছর ধরে এই ব্যাগগুলির উপযুক্ত কোনও বিকল্প নেই। যদিও পাট ব্যাগের ব্যবহারকে উৎসাহিত করার জন্য সরকার কিছু উদ্যোগ নিয়েছিল, দুর্ভাগ্যক্রমে, তারা এটিকে জনপ্রিয় করতে পারেনি।

According to the Earth Day Network of USA (2018), Bangladesh is the 10th most plastic polluting country in the world. Plastic contributes eight percent of the country’s waste, which is equivalent to 800,000 tonnes. Of these, around 200,000 tonnes go into the ocean and rivers, posing a serious threat to the marine ecosystem.

মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রের আর্থ ডে নেটওয়ার্ক (২০১৮) অনুসারে, বাংলাদেশ বিশ্বের দশম বৃহত্তম প্লাস্টিক দূষণকারী দেশ। দেশের মোট বর্জ্যের আট শতাংশ প্লাস্টিক, যা ৮০০,০০০ টনের সমান। এর মধ্যে প্রায় ২,০০,০০০ টন সমুদ্র ও নদীতে যায়, যা সামুদ্রিক বাস্তুতন্ত্রের জন্য মারাত্মক হুমকিস্বরূপ।

Under the circumstances, if we want to fight the menace of plastic pollution, there is no alternative to encouraging the use of biodegradable bags. Apart from the bags made from other biodegradable materials, we also need to encourage the use of jute bags, which would help revive our ailing (দুরবস্তাগ্রস্ত) jute sector.

এই পরিস্থিতিতে, আমরা যদি মারাত্মক প্লাস্টিক দূষণের বিরুদ্ধে লড়াই করতে চাই, তবে জৈব ক্ষয়যোগ্য ব্যাগ ব্যবহারকে উৎসাহিত করার বিকল্প নেই। অন্যান্য ক্ষয়যোগ্য উপকরণ থেকে তৈরি ব্যাগগুলি ছাড়াও আমাদের পাট ব্যাগ ব্যবহারকে উৎসাহ দেওয়া দরকার, যা আমাদের দুরবস্তাগ্রস্ত পাট খাতকে পুনরুদ্ধারে সহায়তা করবে।

Only last week, the High Court directed the government authorities concerned to ban single-use plastic products in the coastal areas and hotels, motels and restaurants across the country. The HC has also directed the government to strictly enforce the legal ban on polyethene. We hope this time the government will comply with the directives. Needless to say, if more companies come forward to produce biodegradable bags and packaging materials for the local market, enforcing the ban will be much easier.

মাত্র গত সপ্তাহে, হাইকোর্ট সংশ্লিষ্ট সরকারী কর্তৃপক্ষকে দেশজুড়ে উপকূলীয় অঞ্চল এবং হোটেল, মোটেল ও রেস্তোঁরাগুলিতে একবার-ব্যবহারযোগ্য প্লাস্টিক পণ্য নিষিদ্ধ করার নির্দেশ দিয়েছে। এইচসিও পলিথিনের উপর আইনী নিষেধাজ্ঞার কঠোর প্রয়োগের জন্য সরকারকে নির্দেশনা দিয়েছে। আমরা আশা করি এবার সরকার নির্দেশনা মেনে চলবে। বলা বাহুল্য, যদি অন্যান্য আরো সংস্থাগুলি স্থানীয় বাজারের জন্য পরিবেশেক্ষয়যোগ্য ব্যাগ এবং প্যাকেজিং উপকরণ তৈরি করতে এগিয়ে আসে, তবে নিষেধাজ্ঞা কার্যকর করা আরও সহজ হবে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now