13 Jan 2020

Kora community on the verge of extinction

বিলুপ্তির পথে কোরা সম্প্রদায়

A report by The Daily Star published on January 6 has revealed the sufferings of the Kora community, a small ethnic group living in Dinajpur’s Biral upazila. Although around 200 Kora families used to live in the upazila before Bangladesh’s independence, at present only 21 families are there. Reportedly, this small, impoverished community has been living in constant fear of being persecuted by the local powerful people who have already grabbed most of their land. According to British land records of 1943, the Koras used to own 55 acres of land but now the community possesses only 15 acres. The remaining 40 acres of land have already been grabbed by the local influentials. These powerful grabbers have also attacked the people of the community to drive them out of their ancestral land. Being intimidated by them, around 30 Kora families left for India in the last 15 years.  

৬ জানুয়ারি প্রকাশিত ডেইলি স্টারের একটি প্রতিবেদনে দিনাজপুরের বিরল উপজেলায় বসবাসকারী একটি ক্ষুদ্র নৃগোষ্ঠী; কোরা সম্প্রদায়ের দুর্ভোগ প্রকাশ পেয়েছে। যদিও বাংলাদেশের স্বাধীনতার আগে এই উপজেলায় প্রায় ২০০টি কোরা পরিবার বাস করত, বর্তমানে সেখানে মাত্র ২১ টি পরিবার রয়েছে। খবরে বলা হয়েছে, এই ক্ষুদ্র, দরিদ্র জনগোষ্ঠী প্রতিনিয়ত স্থানীয় প্রভাবশালী লোকদের দ্বারা নিপীড়িত হওয়ার ভয় নিয়ে বাস করছে, ইতিমধ্যে প্রভাবশালী লোকেরা তাদের বেশিরভাগ জমি দখল করে নিয়েছে। ১৯৪৩ সালের ব্রিটিশ ভূমি রেকর্ড অনুসারে, কোরা রা ৫৫ একর জমির মালিক ছিল তবে এখন এই সম্প্রদায়ের মালিকানা রয়েছে মাত্র ১৫ একর। বাকি ৪০ একর জমি ইতিমধ্যে স্থানীয় প্রভাবশালীরা দখল করে নিয়েছে। এই প্রভাবশালী দখলকারীরা এই সম্প্রদায়ের লোকদের তাদের পৈতৃক জমি থেকে তাড়িয়ে দেওয়ার জন্য আক্রমণ করেছে। তাদের ভয়ে গত ১৫ বছরে প্রায় ৩০ টি কোরা পরিবার ভারতে চলে গেছে।

It is unfortunate that these people are being called “outsiders” by the local influentials despite the fact that they have been living in the country since the British period and had played an important role in the country’s development – they took part in laying rail tracks during the British rule, and many of them had fought for the country’s independence in 1971. Regrettably, after the country’s liberation, consecutive governments have failed to ensure their basic constitutional rights, including land rights and basic education for their children. Their unique language and customs are also on the verge of extinction.

দুর্ভাগ্যজনক যে, এই ব্যক্তিরা ব্রিটিশ আমল থেকেই এ দেশে বাস করে এবং দেশের উন্নয়নে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করলেও স্থানীয় প্রভাবশালীরা তাদেরকে "বহিরাগত" বলে অভিহিত করে। ব্রিটিশ আমলে তারা রেলপথ নির্মাণের কাজে অংশ নিয়েছিল, এবং তাদের বেশিরভাগই একাত্তরে দেশের স্বাধীনতার জন্য লড়াই করেছিল। দুঃখের বিষয়, দেশটির মুক্তির পর সকল সরকারই তাদের সন্তানদের ভূমি অধিকার এবং প্রাথমিক শিক্ষাসহ তাদের মৌলিক সাংবিধানিক অধিকার নিশ্চিত করতে ব্যর্থ হয়। তাদের অনন্য ভাষা এবং রীতিনীতিও বিলুপ্তির পথে।

The Kora community needs protection from the government so that their ancestral land cannot be encroached upon by the local powerful people. In addition, the government should create job opportunities for them and bring them under the social safety net programmes. Unfortunately, it is not only the Kora community that has been facing persecution; other ethnic communities of the country have also been facing torture and exploitation by the powerful local people. In order to build an inclusive society, the problems these communities have been facing for years need to be addressed urgently. All the ethnic communities should get the rights granted by our constitution. 

কোরা সম্প্রদায়ের সরকার থেকে সুরক্ষা প্রয়োজন, যাতে তাদের পৈতৃক জমি স্থানীয় প্রভাবশালী লোকেরা দখল করতে না পারে। এছাড়াও, সরকারের উচিত তাদের জন্য কাজের সুযোগ সৃষ্টি করা এবং তাদের সামাজিক সুরক্ষা  কর্মসূচির আওতায় আনা। দুর্ভাগ্যক্রমে, কেবল কোরা সম্প্রদায়েরাই নির্যাতনের মুখোমুখি হচ্ছে না; দেশের অন্যান্য জাতিগোষ্ঠীও শক্তিশালী স্থানীয় লোকদের দ্বারা নির্যাতন ও শোষণের শিকার হয়েছে। অন্তর্ভুক্তিমূলক সমাজ গঠনের জন্য, এই সম্প্রদায়গুলি বছরের পর বছর ধরে যে সমস্যার মুখোমুখি হচ্ছে সেগুলোর জরুরি সমাধান করা প্রয়োজন। সমস্ত সংখ্যালঘু সম্প্রদায়ের আমাদের সংবিধান দ্বারা অনুমোদিত অধিকার পাওয়া উচিত।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now