09 Jan 2020

No more cobweb of cables

আর নয় তারের ফাঁদ

Sylhet is the first city in the country to have a road with no overhead cable.

সিলেট হলো দেশের প্রথম শহর যেখানে  মাথার উপর তারের পাক বিহীন একটি রাস্তা তৈরি করা হয়েছে।

Bangladesh Power Development Board (BPDB) successfully initiated underground power lines in the Dargah Gate area and removed all overhead cables and electric poles last Sunday.

বাংলাদেশ বিদ্যুৎ উন্নয়ন বোর্ড (বিপিডিবি) দরগাহ গেট এলাকায় ভূগর্ভস্থ বিদ্যুতের লাইন সফলভাবে শুরু করেছে এবং গত রবিবার মাথার উপরের সমস্ত কেবল এবং বৈদ্যুতিক খুঁটি অপসারণ করেছে।
Seven-kilometre area of the city is about to go overhead cable free by February under a pilot project, costing Tk 55 crore.

একটি পাইলট প্রকল্পের আওতায় নগরীর সাত কিলোমিটার এলাকা ফেব্রুয়ারির মধ্যে মাথার উপরের তার বিহীন হতে চলেছে, যার ব্যয় ৫৫ কোটি টাকার মত।

BPDB is now working on a mega project(প্রকল্পের)worth(মূল্য) Tk 1,900 crore for sustainable (টেকসই)distribution of electricity in Sylhet division, and underground power line project is a part of that

বিপিডিবি এখন সিলেট বিভাগে টেকসই বিদ্যুৎ বিতরণের জন্য ১ হাজার ৯০০ কোটি টাকার একটি মেগা প্রকল্পে কাজ করছে এবং ভূগর্ভস্থ বিদ্যুৎ লাইন প্রকল্প তারই একটি অংশ।

Under this pilot project, 25 circuit kilometres of 11KV line, 18 circuit kilometres of 0.4KV line and 2 circuit kilometres of 33KV line are being installed in underground tunnels, which will cover 7km of road.

এই পাইলট প্রকল্পের আওতায় ১১ কেভি লাইনের ২৫ সার্কিট কিলোমিটার, ০.৪ কেভি লাইনের ১৮ সার্কিট কিলোমিটার এবং ৩৩ কেভি লাইনের ২ সার্কিট কিলোমিটার স্থাপন করা হচ্ছে, যা ৭ কিলোমিটার রাস্তা জুড়ে থাকবে।

Covered areas under the project are from Electric Supply Substation to Chowhatta via Amberkhana, Chowhatta to Sylhet Circuit House via Zindabazar and Court Point and Chowhatta to Sylhet MAG Osmani Medical College via Rikabibazar.

প্রকল্পের আওতাধীন অঞ্চল হলো বৈদ্যুতিক সরবরাহ সাবস্টেশন থেকে আম্বারখানা হয়ে চৌবাট্টা, চৌহট্ট থেকে জিন্দাবাজার হয়ে সিলেট সার্কিট হাউজ এবং কোর্ট পয়েন্ট এবং চৌহট্ট থেকে রিকাবিবাজার হয়ে সিলেট এমএজি ওসমানী মেডিকেল কলেজ পর্যন্ত যাবে।

Moreover, several stations are also being constructed over the underground trenches(পরিখা) for maintenance.
উপরন্তু, রক্ষণাবেক্ষণের জন্য ভূগর্ভস্থ পরিখাগুলির উপরেও বেশ কয়েকটি স্টেশন নির্মাণ করা হচ্ছে।

While visiting Dargah Gate area on Tuesday night, this  saw hundreds of people gathered to see the road with no overhead cables.
মঙ্গলবার রাতে দরগাহ গেট অঞ্চল পরিদর্শন করে  দেখা গেছে যে, মাথার উপরে কেবলগুলি ছাড়া রাস্তাটি দেখতে ভিড় করেছিলেন কয়েকশ লোক ।

“Sylhet is on its way to become first smart city of the country and this project will provide the very first exposure to that. All overhead cables  in the city will eventually go underground.
“সিলেট দেশের প্রথম স্মার্ট সিটি হওয়ার পথে এগিয়ে যাচ্ছে এবং এই প্রকল্পটি এটির প্রথম প্রকাশ। শহরের মাথার উপরের সমস্ত তারগুলি শেষ পর্যন্ত ভূগর্ভস্থ যাবে।
 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now