08 Jan 2020

No more single-use plastics

একবার ব্যবহার্য প্লাস্টিক আর না

We welcome the High Court’s directive to the authorities to ban single-use plastic products in coastal areas, hotels, motels and restaurants across the country within a year. The directive also called for the ban on polythene or throwaway plastic bags to be strictly enforced by the government.

এক বছরের মধ্যে দেশজুড়ে উপকূলীয় অঞ্চল, হোটেল, মোটেল এবং রেস্তোঁরাগুলিতে একবার ব্যবহার্য প্লাস্টিক পণ্য নিষিদ্ধ করার জন্য কর্তৃপক্ষকে হাইকোর্ট নির্দেশ দিয়েছে, যা আমরা স্বাগত জানাই। এই নির্দেশে পলিথিন বা প্লাস্টিক ব্যাগ নিক্ষেপ করা বন্ধের জন্য সরকারকে কঠোরভাবে আইন প্রয়োগ করারও আহ্বান জানিয়েছে।

Unfortunately, despite the various health and environmental hazards posed by plastic products, and the existing ban on the use of polythene and throwaway plastic bags, we have hardly seen any difference as these products continue to be used widely.

দুর্ভাগ্যক্রমে, প্লাস্টিক পণ্যগুলির দ্বারা সৃষ্ট বিভিন্ন স্বাস্থ্য ও পরিবেশগত সমস্যা, এবং পলিথিন ব্যবহার ও প্লাস্টিক ব্যাগ নিক্ষেপের উপর বিদ্যমান নিষেধাজ্ঞার পরেও ব্যাপকভাবে এই পণ্যগুলির ব্যবহার অব্যাহত থাকায়, আমরা কোনো পার্থক্য বুঝতে পারি না বললেই চলে।

At the end of the day, the use of plastic poses a massive long-term threat to the environment. Scientists have been warning governments for decades to cut back on their use, and to find alternatives so that plastic products can be replaced altogether. And numerous governments have responded positively to their calls—but then, why can’t we?

পরিশেষে, প্লাস্টিকের ব্যবহার পরিবেশের জন্য দীর্ঘমেয়াদী হুমকির সৃষ্টি করে। বিজ্ঞানীরা কয়েক দশক ধরে বিভিন্ন সরকারকে এগুলোর ব্যবহার বন্ধ করতে এবং এমন বিকল্পের সন্ধানের জন্য সতর্ক করে আসছেন, যাতে প্লাস্টিকের পণ্যগুলি পুরোপুরি প্রতিস্থাপন করা যায়। এবং অসংখ্য সরকার তাদের আহ্বানে ইতিবাচক প্রতিক্রিয়া জানিয়েছে — তবে, আমরা কেন পারব না?

The government has to play a proactive role if the use of plastic is to be eradicated, which is an absolute necessity. It is high time we used substitutes such as jute, which, in fact, simultaneously provides us with the perfect opportunity to revive the development of our jute products.

প্লাস্টিকের ব্যবহার নির্মূল করতে হলে সরকারকে সক্রিয় ভূমিকা পালন করতে হবে, যা একান্ত প্রয়োজন। পাটের মতো বিকল্পগুলি ব্যবহার করার জন্য এখনই আমাদের উপযুক্ত সময়, যা প্রকৃতপক্ষে একই সাথে আমাদের পাটের পণ্যগুলির বিকাশকে পুনর্জীবিত করার উপযুক্ত সুযোগ প্রদান করে।

We have seen good examples being set by certain mega-shops in this regard. And the government should incentivise others to do the same.  

আমরা এই বিষয়ে নির্দিষ্ট মেগা-শপের দ্বারা ভাল উদাহরণ স্থাপন করা দেখেছি। এবং সরকারের উচিত অন্যকেও এটি করার জন্য উদ্বুদ্ধ করা।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now