07 Jan 2020

Nearly 500 Million Animals Have Been Lost in Australias Wildfires

অস্ট্রেলিয়ার বনে দাবানলের ফলে প্রায় ৫০০ মিলিয়ন প্রাণী মারা গেছে

The wildfires in Australia continue to spread across the country—destroying homes, forests, animals, and anything in its path.

অস্ট্রেলিয়ার দাবানল দেশজুড়ে ছড়িয়ে পড়ছে- ঘরবাড়ি, বন, প্রাণী এবং এর পথে সব কিছু ধ্বংস করে দিচ্ছে।

Australia’s devasting wildfires are growing as fire season rages on across the country, particularly in New South Wales and Victoria. These are the worst wildfires that Australia has seen in decades.

অস্ট্রেলিয়ার ধ্বংসাত্মক দাবানল বৃদ্ধি পাচ্ছে যেহেতু দেশজুড়ে আগুনের মৌসুমের প্রকোপ চলছে,বিশেষত নিউ সাউথ ওয়েলস এবং ভিক্টোরিয়ায়। অস্ট্রেলিয়ায় গত দশকগুলোর ভিতর  এটিই সবচেয়ে ভয়াবহ দাবানল।

Similar to California, Australia has its fire season every summer when the hot, dry weather makes it very easy for fires to naturally start and spread. However, the embers are often carried by the wind which exacerbate the spread of these brushfires, making them challenging to control.

ক্যালিফোর্নিয়ার মতো অস্ট্রেলিয়ায় প্রতি গ্রীষ্মে আগুনের মৌসুম থাকে, যখন গরম, শুষ্ক আবহাওয়া প্রাকৃতিকভাবে আগুনের উৎপত্তি এবং ছড়িয়ে যাওয়াকে খুব সহজ করে তোলে। তবে, কখনো কখনো জ্বলন্ত অঙ্গার বায়ু দ্বারা বাহিত হয় যা এই ব্রাশফায়ারগুলির প্রসারণকে আরও বাড়িয়ে তোলে, এবং এর ফলে তা নিয়ন্ত্রণ করা কঠিন হয়ে যায়।

The deadly bushfires have destroyed over millions of hectares of national parks and forests, devastatingly impacting wildlife and plant populations across the country. According to ecologists from the University of Sydney, about 480 million mammals, birds and reptiles are estimated to have perished since September.

মারাত্মক ব্রাশফায়ারগুলি লক্ষ লক্ষ হেক্টর জাতীয় উদ্যান এবং বন ধ্বংস করেছে, সারা দেশে ভয়াবহভাবে বন্যজীবন এবং উদ্ভিদের জনসংখ্যাকে ক্ষতিগ্রস্থ করেছে। সিডনি বিশ্ববিদ্যালয়ের বাস্তুবিদদের মতে, সেপ্টেম্বরের পর থেকে প্রায় ৪৮০ মিলিয়ন স্তন্যপায়ী প্রাণী, পাখি এবং সরীসৃপ ধ্বংস হয়ে গেছে বলে অনুমান করা হচ্ছে।

Hospitals around the country are flooded with animal burn victims, especially koalas who are slow moving and live in eucalyptus trees. They also mainly eat eucalyptus leaves which are rich in oil, making them quite flammable victims.

সারাদেশের হাসপাতালগুলো আগুনে আক্রান্ত পশুপাখির দ্বারা ভরে গেছে, বিশেষত কোয়ালা দিয়ে যারা ধীরে ধীরে চলাফেরা করে এবং ইউক্যালিপটাস গাছগুলিতে বাস করে। তারা প্রধানত ইউক্যালিপটাস পাতা খায় যা তেল সমৃদ্ধ, এগুলি তাদের বেশ প্রজ্বলনীয় করে তোলে।

“Almost a third of koalas in NSW may have been killed in the fires, and a third of their habitat has been destroyed,” said Federal Environment Minister Sussan Ley. Koala experts are working with the government, which has allocated $6 million to establish corridors and a plan for releasing animals that have been in hospitals, according to Ley.

"এনএসডাব্লুতে (NSW) কোয়ালার প্রায় এক তৃতীয়াংশ আগুনে মারা গিয়েছে এবং তাদের আবাসের এক তৃতীয়াংশ ধ্বংস হয়ে গেছে," বলেছেন ফেডারাল পরিবেশমন্ত্রী সুসান লে। লে এর মতে, কোয়ালা বিশেষজ্ঞরা সরকারের সাথে কাজ করছেন, যা করিডোর স্থাপনের জন্য ৬ মিলিয়ন ডলার বরাদ্দ করেছে এবং হাসপাতালে রয়েছে এমন পশুপাখিদের মুক্তি দেওয়ার পরিকল্পনা করেছে।

The Irwins have also joined in helping the recovery efforts to help with the wildlife affected by the deadly fires.

মারাত্মক অগ্নিকাণ্ডে ক্ষতিগ্রস্থ বন্যপ্রাণীদের সাহায্য করার জন্য ইরুইনরাও পুনরুদ্ধারের প্রচেষ্টাতে সহায়তা করেছে।

Sadly, the scope of the destruction is likely to continue to soar as temperatures continue to remain hot, dry, and windy through the weekend and summer season. Firefighters and volunteers will continue their efforts to tame the fires and save as many animals as possible.

দুঃখের বিষয়, সপ্তাহান্তে এবং গ্রীষ্মের মৌসুমে তাপমাত্রা গরম, শুকনো এবং বায়ু প্রবাহ বজায় থাকায় ক্ষয়ক্ষতি আরও বাড়তে থাকবে। দমকলকর্মীরা এবং স্বেচ্ছাসেবকরা আগুন নিয়ন্ত্রণে এবং যতটা সম্ভব প্রাণীদের বাঁচাতে তাদের প্রচেষ্টা চালিয়ে যাবেন।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now