21 Nov 2019

Artificial Intelligence

কৃত্রিম বুদ্ধিমত্তা

As artificial intelligence (AI) technology becomes more sophisticated (বাস্তবসম্মত), we can expect them to be used more often in the world of human medicine and healthcare

কৃত্রিম বুদ্ধিমত্তা (এআই) প্রযুক্তি যেহেতু আরও বাস্তবসম্মত হয়ে উঠেছে, আমরা আশা করতে পারি যে, সেগুলি মানব চিকিৎসা এবং স্বাস্থ্যসেবার দুনিয়ায় আরও বেশি ব্যবহৃত হবে।

AI is designed to mimic (অনুকরণ) the human brain in decision making and learning, so with the computing power to learn tasks in days or even hours, it is possible to create medical AIs that rapidly outperform doctors in certain tasks.

কৃত্রিম বুদ্ধিমত্তা (এআই) সিদ্ধান্ত নেওয়ার এবং শেখার ক্ষেত্রে মানুষের মস্তিষ্কের অনুকরণ করার জন্য ডিজাইন করা হয়েছে, তাই কয়েক দিন বা কয়েক ঘন্টার মধ্যে কাজ শিখতে পারার কম্পিউটিং ক্ষমতা কাজে লাগিয়ে মেডিকেল এআই তৈরি করা সম্ভব যা নির্দিষ্ট কিছু কাজে দ্রুত ডাক্তারদের ছাড়িয়ে যেতে পারবে।

Data plays a hugely important role in helping AI systems learn about human medicine. AI systems are trained on large data sets gathered from real-life cases. Providing detailed patient information in volume is a crucial factor for their success.

তথ্যাদি এআই সিস্টেমকে মানুষের ওষুধ সম্পর্কে শিখতে সহায়তা করার ক্ষেত্রে বিশাল গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। এআই সিস্টেমগুলি বাস্তব জীবনের অভিজ্ঞতা থেকে সংগ্রহ করা বড় ডেটার মাধ্যমে প্রশিক্ষিত হয়। রোগীদের বিশদ তথ্য সরবরাহ করা তাদের সাফল্যের জন্য গুরুত্বপূর্ণ বিষয়।

The UK's 100,000 Genomes Project has sequenced around 85,000 separate genomes from people with rare diseases or cancer. Researchers expect that the data generated will help fuel future diagnostic technologies and improve cancer prevention and care.

যুক্তরাজ্যের ১০০,০০০ জিনোমস প্রকল্প বিরল রোগ বা ক্যান্সারে আক্রান্ত ব্যক্তিদের কাছ থেকে প্রায় ৮৫,০০০ পৃথক জিনোম অনুক্রম করেছে। গবেষকরা আশা করেন যে,উৎপন্ন ডাটা ভবিষ্যতে রোগ নির্ণায়ক প্রযুক্তিগুলিকে এবং ক্যান্সার প্রতিরোধ ও যত্নের ক্ষেত্রে উন্নতি করতে সহায়তা করবে।

Georgia Institute of Technology built an experimental robot called PR2 that taught itself how to put a gown onto humans in just one day. Those skills could be readily adapted for people in hospitals and care homes around the world.

জর্জিয়া ইনস্টিটিউট অফ টেকনোলজি পিআর ২ নামে একটি পরীক্ষামূলক রোবট তৈরি করেছে, যা কেবলমাত্র একদিনের মধ্যে কীভাবে মানুষের উপর একটি গাউন স্থাপন করা যায় তা শিখেছিল। এই দক্ষতাগুলি বিশ্বজুড়ে হাসপাতাল এবং কেয়ার হোমগুলিতে মানুষের জন্য সহজেই উপযোগী হতে পারে।

We already have mobile robotic telepresence (MRT) systems available to provide support to the ill and elderly.

অসুস্থ ও প্রবীণদের সহায়তা প্রদানের জন্য ইতিমধ্যে আমাদের কাছে মোবাইল রোবোটিক টেলিপ্রেসেন্স (এমআরটি) সিস্টেম রয়েছে।

Pet androids like Aibo the robot dog, or Paro (a baby seal) provide companionship and learn from their interactions about each owner’s preferences.

আইবো রোবট কুকুর, বা পারো (একটি শিশু সীল) এর মতো পোষা অ্যান্ড্রয়েডগুলি সাহচর্য দিতে পারে এবং প্রতিটি মালিকের পছন্দ সম্পর্কে তাদের মিথস্ক্রিয়া থেকে শিখতে পারে।

The acceptance of AI in medicine will continue to gather pace in the future as it becomes more widespread.

ভবিষ্যতে এর প্রসার বাড়লে ওষুধের ক্ষেত্রে এআইয়ের গ্রহণযোগ্যতা আরও দ্রুত গতিতে  বাড়তে থাকবে।

 


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now