19 Nov 2019

Does fish sleep?

মাছ কি ঘুমায়?

Whether fish sleep is an intriguing (কৌতূহল জাগানো) question. In birds and mammals, sleep is defined by eye closure and the presence of typical patterns of electrical activity in the brain but fish lack eyelids and a neocortex. Some species that always live in shoals (মাছের ঝাঁক) or that swim continuously [because of a need for ventilation of the gills(ফুলকা)] are suspected never to sleep. There is also doubt about certain blind species that live in caves.

মাছ ঘুমায় কিনা এটি একটি কৌতূহল জাগানো প্রশ্ন। পাখি এবং স্তন্যপায়ী প্রাণীদের ঘুমকে চোখ বন্ধ করা এবং মস্তিস্কে বৈদ্যুতিক ক্রিয়াকলাপের সাধারণ নিদর্শনগুলির উপস্থিতি দ্বারা নির্ধারিত হয়, তবে মাছের চোখের পাতা এবং নিউকোর্টেক্সের অভাব রয়েছে। কিছু প্রজাতি যা সর্বদা দলবদ্ধ থাকে বা অবিরাম সাঁতার কাটে (ফুলকাতে বাতাস চলাচলের প্রয়োজনীয়তার কারণে) তারা কখনও ঘুমায় না বলে ধারণা করা হয় । গুহায় বসবাসকারী কিছু অন্ধ প্রজাতি সম্পর্কেও এই সন্দেহ রয়েছে।

Other fish seem to sleep, however, especially when purely behavioral criteria are used to define sleep. For example, zebra fish, tilapia ,brown bullhead, and swell shark become motionless and unresponsive at night (or by day, in the case of the swell shark).

অন্য মাছগুলি ঘুমোচ্ছে বলে মনে হয়, বিশেষত তাদের ঘুম সংজ্ঞায়িত করতে যখন নিখুঁতভাবে আচরণের মানদণ্ড ব্যবহৃত হয়। উদাহরণস্বরূপ, জেব্রাফিশ, তেলাপিয়া,বাদামী বুলহেড এবং ফোলা হাঙ্গর রাতে (বা দিনে, ফোলা হাঙ্গরের ক্ষেত্রে) নিশ্চল এবং প্রতিক্রিয়াহীন হয়ে ওঠে।

Behavioural sleep

আচরণগত ঘুম

Instead of examining brain activity for sleep patterns, an alternate approach is to examine any rest/activity cycles that might indicate "behavioural sleep". The following four behavioural criteria are characteristic of sleep in birds and mammals and could be extended to fishes: (1) prolonged inactivity; (2) typical resting posture (3) alternation with activity in a 24-h cycle; (4) high arousal thresholds(প্রান্তিক মান). Based on these criteria, many fish species have been observed sleeping.

ঘুমের নিদর্শনগুলির জন্য মস্তিষ্কের ক্রিয়াকলাপ পরীক্ষা করার পরিবর্তে বিকল্প পদ্ধতি হলো "আচরণগত ঘুম" নির্দেশ করতে পারে এমন কোনও বিশ্রাম / ক্রিয়াকলাপের চক্র পরীক্ষা করা। নিম্নলিখিত চারটি আচরণগত মানদণ্ড পাখি এবং স্তন্যপায়ী প্রাণীদের ঘুমের বৈশিষ্ট্য এবং মাছের জন্যও প্রযোজ্য হতে পারে: (১) দীর্ঘায়িত নিষ্ক্রিয়তা; (২) সাধারণত বিশ্রামের ভঙ্গি,(৩) ২৪-ঘন্টায় ক্রিয়াকলাপের পরিবর্তন; (৪) উচ্চ উত্তেজনার প্রান্তিকতা। এই মানদণ্ডের উপর ভিত্তি করে পর্যবেক্ষণ করা হয়েছে যে, অনেক মাছের প্রজাতি ঘুমায়।

The typical sleep posture of the brown bullhead is with the fins(মাছের পাখনা) stretched(প্রসারিত) out, the tail lying flat on the bottom, the body inclined to one side at an angle of 10-30 degrees to the vertical, the cardiac and respiratory frequencies much slower than normal, and much less sensitivity to sound and to being touched. Mozambique tilapia are motionless at the bottom at night, with a lower respiratory rate and no eye movement, and they do not respond as readily as during the day to currents or food delivery.

বাদামী বুলহেডের সাধারণ ঘুমের ভঙ্গি হলো পাখনা প্রসারিত থাকে, লেজ সোজাভাবে মাটিতে পরে থাকে, দেহটি উল্লম্বভাবে ১০-৩০ ডিগ্রি কোণে একদিকে ঝুঁকে থাকে, কার্ডিয়াক এবং শ্বাস প্রশ্বাসের স্পন্দনের দ্রুততা স্বাভাবিকের চেয়ে অনেক ধীর গতিতে থাকে , এবং শব্দ এবং স্পর্শ করা করলে খুব কম সংবেদনশীলতা দেখায়। মোজাম্বিক তেলাপিয়া রাতে মাটিতে নিশ্চল্ভাবে থাকে, নিম্ন শ্বাস প্রশ্বাসের হার থাকে এবং চোখের কোনও চলাচল হয় না এবং তারা স্রোত বা খাদ্য সরবরাহের ক্ষেত্রে দিনের মতো তত সহজে সাড়া দেয় না।

Some extra protection can be derived from special secretions, such as the mucous(এক প্রকার আঁঠালো পদার্থ) envelope produced by several species of parrotfish, either around the fish themselves or at the opening of their shelter. These envelopes screen the sleeping fish from predators and ectoparasites.

মাছ বিশেষ ক্ষরণ থেকে কিছু অতিরিক্ত সুরক্ষা পায়, যেমন বিভিন্ন প্রজাতির প্যারোটফিশের দ্বারা উৎপাদিত মিউকাস আবরণ, এই আবরণ মাছ নিজের চারপাশে বা তাদের থাকার জায়গার প্রবেশ পথে স্থাপন করে। এই আবরণ শিকারী এবং বাহ্যপরজীবী থেকে ঘুমন্ত মাছকে আড়াল করে।

Physiological sleep

শারীরবৃত্তীয় ঘুম

One physiological characteristic of sleep goes by the name of "homeostatic regulation". This is the notion that animals need a more or less constant amount of sleep every day, so that if a subject is deprived of sleep one day, the amount of sleep tends to increase the next few days (called rebound effect). This has been observed in zebrafish. At night, zebrafish appear to float in the water column, either horizontally or with the head slightly up. The frequency of mouth and gill movement is reduced by almost half. If they are deprived of this sleep, the sleep bouts thereafter are longer and the arousal threshold is higher than usual, suggesting a rebound effect.

ঘুমের একটি শারীরবৃত্তীয় বৈশিষ্ট্যকে "হোমিওস্ট্যাটিক রেগুলেশন" বলা হয়। এই ধারণাটি হলো যে, প্রাণীদের প্রতিদিন কমবেশি একটি নির্দিষ্ট পরিমাণে ঘুমের প্রয়োজন হয়, তাই কোন প্রাণি যদি একদিন ঘুম থেকে বঞ্চিত হয় তবে পরের কয়েক দিন ঘুমের পরিমাণ বাড়ে ( একে রিবাউন্ড ইফেক্ট বলে)। এটি জেব্রাফিশে লক্ষ্য করা গেছে। রাতে জেব্রাফিশ কে পানিতে আনুভূমিকভাবে বা মাথা সামান্য উপরে তুলে ভাসতে দেখা যায়। মুখ এবং গিল চলাচলের  দ্রূততা প্রায় অর্ধেক দ্বারা হ্রাস পায়। যদি তারা ঘুমের থেকে বঞ্চিত হয় তবে তারপরে তাদের ঘুমের প্রবণতা দীর্ঘতর হয় এবং উত্তেজনার প্রান্তিকতা স্বাভাবিকের চেয়ে বেশি হয়, যা রিবাউন্ড ইফেক্ট নির্দেশ করে।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now