18 Nov 2019

Sleeping Stages

ঘুমের পর্যায়গুলো

We've all had the experience of sleeping at a relative's house where the heat is stifling(কন্ঠরোধী) or staying in a hotel room whose air conditioner just won't turn off. In both cases, it's difficult to get a good night of sleep. Neuroscientists in Switzerland recently found a reason for that: They identified a population of "Goldilocks neurons" that increase REM sleep when the room temperature is just right.

আমাদের সবারই আত্মীয়র বাড়িতে ঘুমানোর অভিজ্ঞতা আছে যেখানে উত্তাপটি কন্ঠরোধী বা একটি হোটেল রুমে থাকার যার শীতাতপনিয়ন্ত্রকটি বন্ধ হয় না। উভয় ক্ষেত্রেই, রাতে ভাল ঘুম হওয়া কঠিন। সুইজারল্যান্ডের স্নায়ুবিজ্ঞানীরা সম্প্রতি এর কারণ খুঁজে পেয়েছেন: তারা "গোল্ডিলোকস নিউরন" এর একটি উপস্থিতি সনাক্ত করেছেন যা আরইএম ঘুম বাড়ায় যখন ঘরের তাপমাত্রা একদম ঠিক থাকে।

There are two different kinds of sleep: rapid eye movement (REM) sleep and non-rapid eye movement (NREM) sleep. When you first fall asleep, you enter NREM sleep, which includes a few different stages. In stage one, your heartbeat, breathing, and eye movements slow and your muscles relax as you transition from wakefulness to sleep. In stage two, your eye movements stop completely and your body temperature drops. Stage three is the deepest period of sleep — this is when you get the rest your tired mind and body crave. Your breathing, heartbeat, and brain waves slow to the lowest possible levels. At this point, it'd be really difficult for someone to wake you up.

ঘুম দুই ধরণের হয়: দ্রুত চোখের নড়াচড়া (আরইএম) ঘুম এবং ধীরে চোখের চলাচল (এনআরইএম) ঘুম। আপনি যখন প্রথম ঘুমিয়ে পড়েন, আপনি এনআরইএম ঘুমে প্রবেশ করেন, যার মধ্যে কয়েকটি ভিন্ন স্তর রয়েছে। প্রথম পর্যায়ে, আপনার জাগরণ থেকে ঘুমের মধ্যে স্থানান্তরিত হওয়ার সাথে সাথে আপনার হৃদস্পন্দন, শ্বাস প্রশ্বাস এবং চোখের চলাচল ধীর হয় এবং আপনার পেশীগুলি শিথিল হয়। দ্বিতীয় পর্যায়ে আপনার চোখের চলাচল পুরোপুরি বন্ধ হয়ে যায় এবং আপনার দেহের তাপমাত্রা হ্রাস পায়। তৃতীয় ধাপ হল ঘুমের গভীরতম সময় - আপনি যখন আপনার ক্লান্ত মন এবং শরীরের বিশ্রাম পান তখন এটি হয়। আপনার শ্বাস, হৃদস্পন্দন এবং মস্তিষ্কের তরঙ্গগুলি সম্ভাব্য সর্বনিম্ন স্তরে ধীর হয়ে যায়। এই মুহুর্তে, কারও পক্ষে আপনাকে জাগানো সত্যিই কঠিন ।

After those three stages of NREM sleep comes REM sleep, named for the quick darting(দ্রূত/সবেগে চলাচল) movements that your eyes make beneath your closed eyelids. This stage, also known as dream sleep, occurs about 90 minutes after you fall asleep when your breathing, heartbeat, and brain activity increase to reach near-waking levels. Your muscles, on the other hand, become paralyzed to keep you from acting out your dreams.

এনআরইএম ঘুমের এই তিনটি ধাপের পরে আরইএম ঘুম আসে, চোখের বন্ধ পাতার নীচে আপনার চোখ যে দ্রুতগতিতে চলাচল করে তাই এই নামকরণ করা হয়। এই পর্যায় স্বপ্নের ঘুম হিসাবেও পরিচিত, যা ঘুমিয়ে যাওয়ার প্রায় ৯০ মিনিট পরে ঘটে যখন আপনার শ্বাসপ্রশ্বাস, হৃদস্পন্দন এবং মস্তিষ্কের ক্রিয়াকলাপ জাগ্রত পর্যায়ে পৌঁছায়। অন্যদিকে আপনার পেশীগুলি আপনাকে আপনার স্বপ্ন থেকে বিরত রাখতে পক্ষাঘাতগ্রস্থ হয়ে পড়ে।

As the night goes on, you cycle through stages of NREM and REM sleep, with longer, deeper REM stages taking place in the early morning. While all of these sleep stages are important, REM seems to be particularly essential for consolidating the memories and lessons you've learned throughout the day. Studies of lab rats trained on a maze task, for example, had a drop in performance when they were deprived of REM sleep.

রাত বাড়ার সাথে সাথে আপনি ঘুমের এনআরইএম এবং আরইএম পর্যায় এর চক্রের ভিতর দিয়ে যান , আরও দীর্ঘতর গভীর আরইএম পর্যায়গুলি ভোরে ঘটে। যদিও এই সমস্ত ঘুমের পর্যায়গুলি গুরুত্বপূর্ণ, তবে সারা দিন জুড়ে থাকা স্মৃতি এবং অনুশীলন একীভূত করার জন্য আরইএম বিশেষভাবে প্রয়োজনীয় বলে মনে হয়। উদাহরণস্বরূপ, যখন প্রশিক্ষিত ইঁদুর আরইএম ঘুম থেকে বঞ্চিত হয় তখন তাদের গোলকধাঁধা কাজের কার্যকারিতা হ্রাস পায়।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now