14 Nov 2019

The Arctic's Most Stable Sea Ice Is Vanishing Alarmingly Fast

সর্বাধিক স্থিতিশীল আর্কটিক সমুদ্রের বরফ আতঙ্কজনকভাবে অদৃশ্য হয়ে যাচ্ছে

After climate change melts the Arctic Ocean's year-round ice cover, only the region's oldest, thickest ice will remain ... or will it? A new study offers a dire warning that even this ice is at risk.

জলবায়ু পরিবর্তন এর কারনে আর্কটিক মহাসাগরের বছরব্যাপী বরফের আচ্ছাদন গলে যাওয়ার, কেবলমাত্র এই অঞ্চলের প্রাচীনতম, ঘনতম বরফটি থাকবে ... নাকি তা থাকবে না? একটি নতুন গবেষণা একটি মারাত্মক সতর্কতা দেয় যে, এই বরফটিও ঝুঁকিতে রয়েছে।

Known as the "Last Ice Area," this icy zone extends more than 1,200 miles (2,000 kilometers) from Greenland's northern coast to the western part of the Canadian Arctic Archipelago. The enduring ice here is at least 5 years old — older than in neighboring regions — and measures about 13 feet (4 meters) thick.

"শেষ বরফ অঞ্চল" হিসাবে পরিচিত, এই বরফ অঞ্চলটি গ্রিনল্যান্ডের উত্তর উপকূল থেকে কানাডার আর্টিক আর্কিটেলাগোর পশ্চিম অংশে ১,২০০ মাইল (২,০০০ কিলোমিটার) এর বেশি বিস্তৃত । এখানে স্থায়ী বরফটি কমপক্ষে ৫ বছর বয়সী - প্রতিবেশী অঞ্চলের চেয়ে পুরানো - এবং প্রায় ১৩ ফুট (৪ মিটার) পুরু ।

However, this older, more robust sea ice is not as stable as once thought, and it's vanishing much faster than expected. In fact, the Last Ice Area is disappearing about twice as rapidly as the Arctic's younger, thinner sea ice, researchers reported in a new study.

যাইহোক, এই পুরানো, আরও শক্তিশালী সমুদ্রের বরফটি একদা যেমন ভাবা হয়েছিল তেমন স্থিতিশীল  নয় এবং এটি  প্রত্যাশার চেয়ে অনেক দ্রুত অদৃশ্য হয়ে যাচ্ছে। গবেষকরা একটি নতুন গবেষণায় জানিয়েছেন যে, প্রকৃতপক্ষে, শেষ বরফ অঞ্চলটি আর্কটিকের ছোট, পাতলা সমুদ্রের বরফের চেয়ে দ্বিগুণ দ্রুত অদৃশ্য হয়ে যাচ্ছে।

This ice was long thought to be fairly stationary, accumulating without much loss and locked in a location where it was undisturbed by wind and ocean currents. For the first time, scientists looked at the Last Ice Area using a model that reproduced the local ice cycle, incorporating satellite and atmospheric data from 1979 to 2018. The study authors found that the region was far more dynamic than previously suspected, and huge amounts of ice were being carried away into the ocean.

দীর্ঘদিন ধরে এই বরফটি মোটামুটি স্থির ছিল বলে মনে করা হত, খুব বেশি ক্ষতি ছাড়াই জমে এবং এমন একটি স্থানে আটকে ছিল যেখানে এটি বাতাস এবং সমুদ্রের স্রোতের দ্বারা ক্ষতিগ্রস্ত হতো না। প্রথমবারের মতো, বিজ্ঞানীরা সর্বশেষ বরফ অঞ্চলটি এমন এক মডেল ব্যবহার করে দেখেছিলেন, যা ১৯৭৯ থেকে ২০১৮  সাল পর্যন্ত উপগ্রহ এবং বায়ুমণ্ডলীয় তথ্য সংযোজন করে স্থানীয় বরফচক্রের অনুলিপি করেছিল। গবেষণার লেখকরা আবিষ্কার করেছেন যে, অঞ্চলটি আগে যা ধারণা করা হয়েছিল তার থেকে অনেক বেশি গতিশীল এবং বিশাল পরিমাণ ছিল বরফ সমুদ্রের দিকে যাচ্ছে ।

Climate change is heating things up in the Arctic at a rate that is unmatched anywhere else in the world. In June, the average temperature in the Arctic was warmer than the usual average by nearly 10 degrees Fahrenheit (5.5 degrees Celsius). Because climate models until now have likely underestimated ice loss from the Last Ice Area, it's possible that the Arctic will reach an ice-free state even more quickly than predicted, the study authors warned. And if Earth continues to warm, even the Last Ice Area won't stay frozen for much longer,

জলবায়ু পরিবর্তন আর্কটিককে এমন হারে উত্তাপ দিচ্ছে যা বিশ্বের অন্য কোথাও নেই। জুনে, আর্কটিকের গড় তাপমাত্রা স্বাভাবিক (প্রায় ১০ ডিগ্রি ফারেনহাইট বা ৫.৫ ডিগ্রি সেলসিয়াস) এর চেয়ে উষ্ণ ছিল। যেহেতু জলবায়ু মডেলগুলি এখনও অবধি শেষ বরফ অঞ্চল থেকে বরফ হ্রাসের সম্ভাবনা অবমূল্যায়ন করছে, সম্ভবত আর্কটিক  অঞ্চলটি পূর্বাভাসের চেয়ে আরও দ্রুত বরফমুক্ত রাজ্যে পরিণত হবে এবং যদি পৃথিবী উষ্ণতা অব্যাহত থাকে তবে শেষ বরফ অঞ্চলটিও বেশি দিন হিমশীতল থাকবে না ।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now