13 Nov 2019

The Caribbean Sea

ক্যারিবিয়ান সমুদ্র

The Caribbean Sea is an American Mediterranean Sea of the Atlantic Ocean in the tropics of the Western Hemisphere. It is bounded by Mexico and Central America to the west and south west, to the north by the Greater Antilles starting with Cuba, to the east by the Lesser Antilles, and to the south by the north coast of South America.

ক্যারিবিয়ান সাগর পশ্চিম গোলার্ধের গ্রীষ্মমণ্ডলীয় অঞ্চলে আটলান্টিক মহাসাগরের একটি আমেরিকান ভূমধ্যসাগর। এটি মেক্সিকো এবং মধ্য আমেরিকা দ্বারা পশ্চিম এবং দক্ষিণ পশ্চিমে, উত্তরে গ্রেটার অ্যান্টিলিস দিয়ে কিউবা থেকে শুরু করে, পূর্বে ল্যাসার অ্যান্টিলিস এবং দক্ষিণ আমেরিকার উত্তর উপকূল দিয়ে দক্ষিণে সীমাবদ্ধ।

The entire area of the Caribbean Sea, the numerous islands of the West Indies, and adjacent coasts, are collectively known as the Caribbean. The Caribbean Sea is one of the largest seas and has an area of about 2,754,000 km2. The sea's deepest point is the Cayman Trough, between the Cayman Islands and Jamaica, at 7,686 m (25,217 ft) below sea level. The Caribbean coastline has many gulfs and bays: the Gulf of Gonâve, Gulf of Venezuela, Gulf of Darién, Golfo de los Mosquitos, Gulf of Paria and Gulf of Honduras.

ক্যারিবিয়ান সাগরের পুরো অঞ্চল, ওয়েস্ট ইন্ডিজের অসংখ্য দ্বীপ এবং সংলগ্ন উপকূলগুলি সম্মিলিতভাবে ক্যারিবীয়ান নামে পরিচিত । ক্যারিবিয়ান সাগর বৃহত্তম সমুদ্রগুলির মধ্যে একটি এবং এর আয়তন প্রায় ২,৭৫৪,০০০ বর্গ কিমি । সমুদ্রের গভীরতম বিন্দুটি কেম্যান দ্বীপ, যা কেম্যান দ্বীপপুঞ্জ এবং জামাইকার মধ্যে সমুদ্রের ৭,৬৮৬ মিটার (২৫,২১৭ ফুট) নীচে। ক্যারিবিয়ান উপকূলরেখাটিতে রয়েছে প্রচুর উপসাগর: গোনিভ উপসাগর, ভেনিজুয়েলার উপসাগর, দরিয়ান উপসাগর, গল্ফো দে লস মোসকুইটোস, পারিয়ার উপসাগর এবং হন্ডুরাস উপসাগর।

The Caribbean Sea has the world's second biggest barrier reef(প্রবাল প্রাচীর), the Mesoamerican Barrier Reef. It runs 1,000 km along the coasts of Mexico, Belize, Guatemala, and Honduras.

ক্যারিবিয়ান সাগরে রয়েছে বিশ্বের দ্বিতীয় বৃহত্তম প্রবাল প্রাচীর, মেসোমেরিকান প্রবাল প্রাচীর। এটি মেক্সিকো, বেলিজ, গুয়াতেমালা এবং হন্ডুরাস উপকূল জুড়ে এক হাজার কিলোমিটার পর্যন্ত বিস্তৃত।

The climate of the Caribbean is driven by the low latitude and tropical ocean currents that run through it. The principal ocean current is the North Equatorial Current, which enters the region from the tropical Atlantic. The climate of the area is tropical, varying from tropical rainforest in some areas to tropical savanna in others. There are also some locations that are arid climates with considerable drought in some years.

ক্যারিবীয়ান জলবায়ু নিম্ন অক্ষাংশ এবং গ্রীষ্মমন্ডলীয় সমুদ্র স্রোত দ্বারা চালিত যা এর মধ্য দিয়ে প্রবাহিত হয়। প্রধান সমুদ্রের স্রোত হলো উত্তর নিরক্ষীয় ধারা, যা ক্রান্তীয় আটলান্টিক থেকে এই অঞ্চলে প্রবেশ করে। এই অঞ্চলের জলবায়ু গ্রীষ্মমন্ডলীয়, কিছু অঞ্চলে গ্রীষ্মমন্ডলীয় ঘনবর্ষন বন আবার কিছু অঞ্চলে গ্রীষ্মমন্ডলীয় ঘাসযুক্ত প্রান্তর রয়েছে। কিছু কিছু জায়গা এমনও রয়েছে যেখানে শুকনো জলবায়ু রয়েছে এবং কোন কোন বছর উল্লেখযোগ্য পরিমান খরা দেখা দেয়।

Rainfall varies with elevation, size and water currents (cool upwelling keep the ABC islands arid). Warm, moist trade winds blow consistently from the east, creating both rain forest and semi arid climates across the region. The tropical rainforest climates include lowland areas near the Caribbean Sea from Costa Rica north to Belize, as well as the Dominican Republic and Puerto Rico, while the more seasonal dry tropical savanna climates are found in Cuba, northern Venezuela, and southern Yucatán, Mexico. Arid climates are found along the extreme southern coast of Venezuela out to the islands including Aruba and Curacao, as well as the northern tip of Yucatán

বৃষ্টিপাত উচ্চতা, আকার এবং জলের স্রোতের সাথে পরিবর্তিত হয় (শীতল উষ্ণায়নটি এবিসি দ্বীপপুঞ্জকে শুকনো রাখে)। উষ্ণ, আর্দ্র বাণিজ্য বাতাস পূর্ব থেকে ধারাবাহিকভাবে প্রবাহিত হয়, এবং অঞ্চলজুড়ে উভয়ই বৃষ্টিপাতের বন এবং আধা শুষ্ক আবহাওয়া তৈরি করে। গ্রীষ্মমন্ডলীয় রেইনফরেস্ট জলবায়ু কোস্টারিকা উত্তর থেকে বেলিজ পর্যন্ত , ক্যারিবীয় সাগরের নিকটবর্তী নিম্নভূমি, পাশাপাশি ডোমিনিকান প্রজাতন্ত্র এবং পুয়ের্তো রিকো কে অন্তর্ভুক্ত করে, এবং শুষ্ক গ্রীষ্মমন্ডলীয় সাভানা জলবায়ু কিউবা, উত্তর ভেনেজুয়েলা এবং মেক্সিকোয়ের দক্ষিণ ইউকাটিনে পাওয়া যায়। শুষ্ক আবহাওয়া ভেনিজুয়েলার একেবারে দক্ষিণ উপকূল বরাবর আরুবা এবং কুরাকও সহ দ্বীপগুলির পাশাপাশি ইউকেটনের উত্তরের উত্তরে দেখা যায়।

Tropical cyclones are a threat to the nations that rim the Caribbean Sea. Tropical cyclones that impact the Caribbean often develop off the West coast of Africa and make their way west across the Atlantic Ocean toward the Caribbean, while other storms develop in the Caribbean itself. The Caribbean hurricane season as a whole lasts from June through November, with the majority of hurricanes occurring during August and September. On average around 9 tropical storms form each year, with 5 reaching hurricane strength. According to the National Hurricane Center 385 hurricanes occurred in the Caribbean between 1494 and 1900.

ক্রান্তীয় ঘূর্ণিঝড় ক্যারিবীয় সাগরের কাছে থাকা দেশগুলির জন্য হুমকি। ক্রান্তীয় ঘূর্ণিঝড় যা ক্যারিবিয়ান অঞ্চলে প্রভাব ফেলে সেগুলো প্রায়শই আফ্রিকার পশ্চিম উপকূল থেকে উৎপত্তি লাভ করে এবং আটলান্টিক মহাসাগর পেরিয়ে পশ্চিমে ক্যারিবিয়ান অভিমুখে যাত্রা করে, অন্যদিকে ক্যারিবীয় অঞ্চলেও ঝড় বয়ে যায়। ক্যারিবিয়ান হারিকেনের মৌসুম পুরো জুন থেকে নভেম্বর পর্যন্ত স্থায়ী হয় এবং বেশিরভাগ হারিকেন আগস্ট ও সেপ্টেম্বরের মধ্যে ঘটে থাকে। গড়ে প্রতি বছর প্রায় ৯ টি গ্রীষ্মমণ্ডলীয় ঝড় তৈরি হয় যা হারিকেনের মত শক্তিশালী। ন্যাশনাল হারিকেন সেন্টার অনুসারে ১৪৯৯ থেকে ১৯০০ সালের মধ্যে ক্যারিবীয় অঞ্চলে ৩৮৫ টি হারিকেন হয়েছিল।


BCS PRELIMINARY & WRITTEN

Learn from scratch to become a first class officer.


BANK JOBS

A huge collection of Bank Job Questions to guide you through.


NTRCA

Easy and simple way to succeed.


GOVT. JOBS

StudyPress has solutions of ALL previous govt job tests.


MBA ADMISSION TEST

Worried about Math and English? Try Studypress


CURRENT NEWS

Every Important News updates for Job Preparation.


MISTAKE LIST

Something you will find nowhere else, but you need the most.


ALL PREVIOUS QUESTION & SOLUTIONS

The test was held yesterday? Solution is here!!


Login Now